Jaka będzie nowa linia tramwajowa, która połączy Gdańsk Południe z Wrzeszczem. Sprawdzamy SWZ
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG), działająca na zlecenie Gminy Miasta Gdańska, ogłosiła ambitne zamówienie publiczne w ramach „Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap VA”.
Projekt dotyczy budowy nowej linii tramwajowej na odcinku Gdańsk Południe – Wrzeszcz, a jego realizacja przewidziana jest na 168 tygodni od daty podpisania umowy. Pisaliśmy o tym projekcie w InfoTram.pl.
Rozkład jazdy:
- Jakie główne etapy obejmuje zamówienie publiczne ogłoszone przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap VA?
- Jakie doświadczenie musi wykazać wykonawca, aby móc ubiegać się o realizację inwestycji tramwajowej w Gdańsku?
- W jaki sposób projekt nowej linii tramwajowej wpisuje się w strategię zrównoważonego transportu i polityki klimatycznej miasta Gdańska?
Cele projektu i źródła finansowania
Nowa linia tramwajowa stanowi strategiczny element rozwoju gdańskiej sieci transportu publicznego. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 w ramach działania FENX.03.01 Transport Miejski. Przedsięwzięcie ma na celu zwiększenie dostępności transportu zbiorowego w dynamicznie rozwijających się dzielnicach południowego Gdańska oraz zapewnienie wygodnego połączenia z centrum i Wrzeszczem.
Zakres zamówienia: dokumentacja, budowa i nadzór
Zamówienie podzielono na trzy główne części:
Opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej
Pierwszym etapem jest przygotowanie dokumentacji projektowej (budowlanej, technicznej i wykonawczej), specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót (STWiOR), przedmiarów oraz kosztorysów. W tym etapie wykonawca musi również uzyskać wszystkie niezbędne decyzje administracyjne dotyczące budowy przejścia pieszo-rowerowego przy Teatrze Miniatura.
Roboty budowlane
Kluczowa część zamówienia dotyczy fizycznej budowy nowej linii tramwajowej, której wykonanie zaplanowano na 156 tygodni. Przewidziano także trzy kamienie milowe:
- Rozbiórka obiektów budowlanych (52 tygodnie)
- Wykonanie konstrukcji tunelu (104 tygodnie)
- Przebudowa Potoku Królewskiego w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (104 tygodnie).
Nadzór autorski
Wykonawca zobowiązany będzie do sprawowania nadzoru autorskiego przez cały okres realizacji robót budowlanych, na podstawie własnej dokumentacji.
Wymagania techniczne i kwalifikacyjne
DRMG postawiła wysokie wymagania wobec wykonawców:
- Wymagana jest wcześniejsza realizacja przynajmniej jednej dokumentacji projektowej związanej z budową przejścia naziemnego z sygnalizacją świetlną.
- Wykonawca musi wykazać się realizacją inwestycji drogowo-torowej o nawierzchni SMA lub z betonu asfaltowego o powierzchni min. 15 000 m², z układem torowym o długości min. 2 000 mb i wartości min. 300 mln zł brutto.
- Dodatkowo wymagane jest doświadczenie w budowie tunelu lub podobnego obiektu inżynieryjnego.
Nowoczesna infrastruktura i integracja z układem drogowym
Nowa linia tramwajowa zostanie zintegrowana z istniejącym układem drogowym oraz siecią komunikacyjną Gdańska. Przewidziano liczne roboty ziemne, budowę tuneli, odwodnień, trakcji tramwajowej oraz sterowania rozjazdami. Prace obejmą również przebudowę jezdni i chodników oraz dostosowanie obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Termin i platforma komunikacji
Termin realizacji całego projektu wynosi 168 tygodni, w tym:
- 52 tygodnie na przygotowanie dokumentacji,
- 156 tygodni na wykonanie robót budowlanych,
- oraz bieżący nadzór autorski przez cały czas trwania robót.
Całe postępowanie przetargowe prowadzone jest na platformie zakupowej Open Nexus (https://platformazakupowa.pl/pn/drmg_gdansk), a kontakt z zamawiającym odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną.
Znaczenie projektu
Budowa nowej linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz to jedna z najważniejszych inwestycji miejskich ostatnich lat. Projekt ten przyczyni się nie tylko do poprawy mobilności mieszkańców, lecz także do ograniczenia emisji CO₂ oraz podniesienia atrakcyjności komunikacji zbiorowej w regionie Trójmiasta. Co istotne, jego realizacja będzie możliwa dzięki solidnemu wsparciu środków unijnych, co podkreśla jego strategiczne znaczenie w kontekście zrównoważonego rozwoju i polityki klimatycznej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze