Inauguracja tramwajów w Saragossie
infotram
04.05.2011 14:20
0 Komentarzy
Inauguracja tramwajów w Saragossie
„Gorączka tramwajowa”w Europie zachodniej trwa nadal a jej najnowszą odsłoną jest inauguracja tramwajów w hiszpańskim mieście Saragossa.
Hiszpańskie miasto Saragossa liczy prawie 700 tysięcy mieszkańców, jednak jeszcze do niedawna polegało w głównej mierze na motoryzacji indywidualnej. Pomimo faktu, iż miasto to od lat było dużym węzłem kolejowym, to jednak ukształtowanie linii sieci szerokotorowej sprawiało, iż podróże koleją były bardzo czasochłonne, natomiast rozbudowana sieć autostrad zachęcała do korzystania z samochodu. Dopiero wybudowanie normalnotorowej linii dużych prędkości znacznie zmieniło preferencje podróżnych, którzy zaczęli korzystać z pociągów. Jednak zmiana środka transportu na dalekie trasy nie przyniosła zmiany mentalności w skali lokalnej, natomiast wybudowany nowy dworzec AVE wzorem lotnisk posiada rozbudowany układ parkingów i dróg doprowadzających, ukształtowanych tak, że choć sam obiekt jest niemal w samym centrum miasta, to jednak jego najbliższe otoczenie (promień około 200 metrów) stanowi „raj”dla zmotoryzowanych lecz „piekło”dla pieszych. Wszystko to sprawia, że dworzec najlepiej odwiedza się samochodem lub dojeżdża do niego autobusem.
Jednak nie zawsze Saragossa była takim pro samochodowym ośrodkiem i wzorem innych miast europejskich posiadała w przeszłości system tramwajowy. Pierwsza linia tramwaju konnego została zainaugurowana w 1885 roku, natomiast pierwszy tramwaj elektryczny na ulicach miasta pojawił się w 1902 roku. Z biegiem lat system rozwijał się bardzo dobrze osiągając w latach 50. XX wieku swoją najbardziej rozbudowaną postać. Niestety wraz z inauguracją w latach 60. XX wieku pierwszej linii autobusowej rozpoczął się przyspieszony proces likwidacji tramwajów w mieście. Jak to zwykle bywa plany destrukcyjne są realizowane szybciej niż konstruktywne i już w dniu 23 stycznia 1979 roku ostatecznie zakończono eksploatację tramwajów w Saragossie. Od tamtego okresu miasto w bezpośredni i pośredni (budowa dróg z powodu grzęźnięcia autobusów w korkach) sposób sprzyjało rozwojowi motoryzacji indywidualnej. Równie niewiele zrobiono w kierunku poprawy efektywności transportu zbiorowego i choć inne miasta inwestowały w systemy metra czy też próbowały wprowadzić jakąś formę kolejek miejskich, to jednak w Saragossie preferowano motoryzację indywidualną.
Niestety ślepe stawianie na motoryzację indywidualną prowadzi jedynie do zaklętego kręgu w którym na pojawiające się korki odpowiadamy poszerzaniem ulic, które stając się przejezdne zachęcają większą liczbę osób do korzystania z auta czym ulice ponownie stają się zakorkowane i cykl się powtarza. Dopiero w roku 2000 postanowiono wykonać krok w celu poprawy sytuacji i zlecono opracowanie programu zrównoważonego transportu dla miasta Saragossa, który oficjalnie został ukończony w 2006 roku. Opracowanie wykazywało szereg problemów związanych z preferowaniem transportu indywidualnego i sugerowało szereg zmian w celu poprawy atrakcyjności i efektywności transportu publicznego. Program zasugerował konieczność całkowitej zmiany podejścia do zagadnienia i skupieniu się na wydajnym transporcie publicznym. W tym celu zasugerowano wprowadzenia szeregu udogodnień dla autobusów obejmujące również utworzenie dedykowanych dla nich pasów, jednak najbardziej nas interesującym jest podjęcie decyzji o budowie nowego systemu tramwajowego wzdłuż najbardziej obciążonej osi północ –południe.
Wypełniając postanowienia tego planu w roku 2008 podjęto decyzję o budowie pierwszej linii tramwajowej, natomiast w styczniu 2009 roku ustalono źródła sfinansowania szacowanego na 400 milionów €projektu. W wyniku postępowania przetargowego wyłoniono zwycięskie konsorcjum, które miało wybudować cały system „pod klucz”a następnie przez kolejne 35 lat odpowiadać za jego eksploatację. Zwycięskie konsorcjum Traza składało się z firm CAF (25%), TUZSA (25%), FCC (16,6%), Acciona (16,6%), Ibercaja (11,8%) i Concessia (5%). Dzięki temu prace ruszyły i już pod koniec 2010 roku odbywały się pierwsze przejazdy testowe, jednak dopiero w dniu 19 kwietnia 2011 roku ruszyły regularne przewozy pasażerskie. Zgodnie z planami otwarta została pierwsza faza linii obejmująca południowo-zachodnie oraz centralne obszary miasta. W ramach tej fazy otwarto odcinek o długości 6,4 km z 13 przystankami. Docelowo linia ma mieć 12,8 km i 25 przystanków, natomiast jej ukończenie planowane jest na czerwiec 2013. Ciekawostką systemu w Saragossie jest fakt, że na końcówkach zaplanowano pętle, jednak z racji etapowania prac oraz umieszczaniu przystanków z dowolnej strony toru zdecydowano się na zamówienie taboru dwukierunkowego, dwustronnego. Dodatkową cechą charakterystyczną systemu w Saragossie jest stosowanie długich odcinków szerokimi alejami lub ulicami jednokierunkowymi, gdzie tory w przeciwnych kierunkach są znacznie od siebie oddalone.
Z racji udziału w konsorcjum firmy CAF system w Saragossie jest obsługiwany taborem tego wytwórcy. Dla obsługi linii zamówiono 21 tramwajów Urbos trzeciej generacji. W pełni niskopodłogowe, pięcioczłonowe pojazdy mają długość 33 metry i szerokość 2,65 metra. Na pokład mogą zabrać do 200 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących. Pojazdy zostały wyposażone w superkondensatory mające pozwolić na zastosowanie krótkich odcinków bez sieci trakcyjnej, które powstaną w ramach fazy II, jednak zaletą superkondensatorów jest również fakt, iż mogą one gromadzić energię wytwarzaną podczas hamowania i wykorzystywać ją podczas ruszania, co znacznie zmniejsza koszty zużywanej energii elektrycznej.
Po zakończeniu budowy pierwszej linii przewidywana jest budowa kolejnych dwóch, linii numer 2 w osi wschód –zachód oraz linii numer 3 w osi południowy-wschód –północny wschód. Odpowiednie zwrotnice do wprowadzenia tych linii zostaną wybudowane w ramach fazy II linii pierwszej. Niestety choć docelowy system ma objąć swoim zasięgiem większą część miasta, to jednak żadna z linii nie będzie obsługiwać tak ważnego punktu jak dworzec AVE i innych pociągów pasażerskich. Ponieważ dworce kolejowe są bardzo ważnym elementem integracji systemu transportu pasażerskiego, więc takie wytrasowanie linii 2, która pomija ten bardzo ważny punkt można uznać za grube niedopatrzenie. Jednak pomijając ten fakt przywrócenie tramwajów w Saragossie można uznać za krok w dobrym kierunku. Warto również zauważyć, iż nieprzemyślana likwidacja pierwotnego systemu zajęła 10 lat – dokładnie tyle ile zajęła batalia nad przywróceniem tego środka transportu w formie szczątkowej oraz tyle ile zajmie budowa systemu docelowego składającego się s 3 linii… .
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Komentarze