Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Historyczna umowa na tramwaje MPK Kraków. Koniec z wysokopodłogowymi wagonami

infotram
14.08.2025 11:15
0 Komentarzy

18 sierpnia w krakowskim magistracie podpisana zostanie umowa realizacyjna pomiędzy MPK SA w Krakowie a firmą PESA Bydgoszcz SA na dostawę 30 nowych dwukierunkowych tramwajów.

Dokument podpisany zostanie w obecności Prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego. Dostawy nowych tramwajów pozwolą na wycofanie wagonów wysokopodłogowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie typy i długości tramwajów obejmuje rekordowy kontrakt MPK Kraków z firmą PESA?
  2. Kiedy planowane jest rozpoczęcie dostaw pierwszych 30 dwukierunkowych tramwajów dla Krakowa?
  3. W jaki sposób nowe pojazdy wpłyną na modernizację floty i komfort pasażerów w Krakowie?
Tramwaj PESA dla MPK Kraków
Tramwaje PESA dla MPK Kraków/wiz. PESA

Największy kontrakt tramwajowy w historii miasta

Podpisanie tej umowy to część rekordowego zamówienia MPK Kraków na 90 nowoczesnych tramwajów, którego wyniki ogłoszono 4 marca 2025 roku. W przetargu ramowym PESA Bydgoszcz SA pokonała czeską Škodę, oferując najkorzystniejsze ceny we wszystkich trzech częściach postępowania. Kontrakt obejmuje:

  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 m,
  • do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32–34 m,
  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42–45 m.

Wartość jednostkowa tramwaju dwukierunkowego wynosi 18,618 mln zł netto, krótszego jednokierunkowego – 17,313 mln zł netto, a dłuższego jednokierunkowego – 23,055 mln zł netto. Łączna wartość całego zamówienia może sięgnąć 1,8 mld zł netto.

Priorytet: tramwaje dwukierunkowe

Jak podkreśla rzecznik MPK Marek Gancarczyk, pierwszeństwo ma dostawa właśnie 30 nowych tramwajów dwukierunkowych. Będą one obsługiwać m.in. przyszłą linię na Azory, która w początkowej fazie powstanie bez klasycznej pętli. Dzięki konstrukcji dwukierunkowej pojazdy będą mogły kursować tam od razu po uruchomieniu trasy.

Dostawy pierwszej partii mają rozpocząć się najpóźniej w 2028 roku. MPK już złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Zakup pozostałych 60 wagonów uzależniony jest od pozyskania dodatkowych środków, w tym z Krajowego Programu Odbudowy.

Modernizacja floty i koniec epoki starych wagonów

Po dostarczeniu pierwszych 30 nowych tramwajów, MPK planuje wycofać z eksploatacji wszystkie pojazdy bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Oznacza to, że cała krakowska flota będzie w pełni niskopodłogowa, klimatyzowana i dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Nowe pojazdy będą pochodziły z platformy Twist 3.0, którą PESA promuje jako nowoczesną, komfortową i bardziej niezawodną od wcześniejszych konstrukcji. Kraków ma nadzieję, że tym razem współpraca z bydgoskim producentem przebiegnie bez problemów, w przeciwieństwie do realizacji kontraktu z 2015 roku na dostawę 36 tramwajów Krakowiak, która wiązała się z opóźnieniami i trudnościami technicznymi.

Kolejne etapy realizacji kontraktu

Umowa ramowa na dostawę do 90 tramwajów ma obowiązywać przez cztery lata i została zawarta po pozytywnej kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych. Podpisanie jej otworzyło drogę do umów realizacyjnych, z których pierwsza – na 30 tramwajów dwukierunkowych – właśnie zostanie zawarta.

Komentarze