GZM Transport będzie miał tramwajowy ring. Wokół Sosnowca
Wracamy do przetargu na budowę nowego tramwajowego połączenia od ronda Jana Pawła II w Sosnowcu do ronda Żołnierzy Wyklętych w dzielnicy Dańdowka.
To zamówienie ogłosiły 11 grudnia Tramwaje Śląskie. Nowa linia o długości ok. 1,5 km pozwoli domknąć tramwajowy ring wokół znacznej części miasta.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla sieci transportowej Sosnowca przyniesie budowa nowego odcinka torowiska, który domknie tramwajowy ring wokół wschodniej części miasta?
- Jakie elementy infrastruktury – poza samym torowiskiem – obejmuje zamówienie Tramwajów Śląskich i w jaki sposób wpłyną one na jakość podróży pasażerów?
- W jaki sposób nowa linia tramwajowa wpisuje się w szeroki projekt FEnIKS oraz rozwój infrastruktury tramwajowej w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?
Tramwajowy ring
W poprzedniej unijnej perspektywie finansowej TŚ zbudowały w Sosnowcu przedłużenie linii tramwajowej nr 15, docierającej dotąd do skraju największego osiedla mieszkaniowego w mieście – Zagórza. Budowę tamtego, liczącego blisko 4 km odcinka ukończono w grudniu 2022 r.
Ta ponad trzykilometrowa trasa wiedzie od wcześniejszej pętli tramwajowej, przecina al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, prowadzi wzdłuż ul. Białostockiej, skręca wzdłuż al. Paderewskiego i dociera do ul. Rydza-Śmigłego z pętlą na rondzie Jana Pawła II.
Już podczas oddawania tamtego połączenia do użytku TŚ były w trakcie projektowania kolejnego odcinka nowej linii, od ronda Jana Pawła II do ronda Żołnierzy Wyklętych w dzielnicy Dańdówka. Odcinek ten zamyka pętlę tramwajową wokół centralno-wschodniej części miasta.
Zgodnie z dokumentacją na platformie przetargowej TŚ, zamówienie dotyczy budowy torowiska tramwajowego w Sosnowcu w pasie zieleni między jezdniami ul. 11 Listopada, od ronda na skrzyżowaniu ulic 11 Listopada i Rydza-Śmigłego do skrzyżowania ul. 11 Listopada i Andersa.
Zamawiana jest tam budowa wydzielonego dwutorowego torowiska z odwodnieniem, sieci trakcyjnej, podstacji trakcyjnej z układem zasilania, peronów przystankowych oraz przebudowa kolizji z istniejącą infrastrukturą.
Długość nowego odcinka torowiska wyniesie ok. 3,04 km (toru pojedynczego). W zamówieniu uwzględniona jest też przebudowa istniejącego torowiska (ok. 0,91 km) od Ronda Żołnierzy Wyklętych do skrzyżowania z ul. Generała Andersa.
Oprócz tego zamawiana jest przebudowa ul. 11 Listopada, w tym budowa ronda w rejonie skrzyżowania z ul. Dobrzańskiego–Hubala, przebudowa skrzyżowania ul. 11 Listopada z wjazdem do centrum handlowego, przebudowa skrzyżowania części wlotów do ronda Żołnierzy Wyklętych, Jana Pawła II, przebudowa oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej, a także budowa lub przebudowa innej infrastruktury.
24 miesiące na wykonanie prac
Całość ma zostać wykonana w 24 miesiące od dnia zawarcia umowy. Kryteriami oceny ofert będą: cena (w 80 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji ponad 72 miesięcy (do 96 miesięcy, w 20 proc.). Obecny termin składania ofert przypada 15 stycznia 2026 r.
Nowy odcinek w Sosnowcu będzie jednym z elementów dofinansowanego z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-27 (FEnIKS) projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii” o wartości szacowanej na 1,3 mld zł, przy dotacji ponad 735 mln zł
Obecny unijny projekt TŚ obejmuje także zakup nowego taboru (30 zamówionych już tramwajów), 12 zadań modernizacji istniejących linii (na różnym etapie realizacji, w czwartek TŚ zamówiły modernizację 2 km linii do sosnowieckiej dzielnicy Milowice), a także budowę tzw. linii na południe Katowic (5,2 km).
W poprzedniej unijnej perspektywie finansowej w Sosnowcu m.in wydłużono linię tramwajową do Zagórza, a wcześniej zmodernizowano torowiska wzdłuż ul. Andersa, 1 Maja, Sienkiewicza, Piłsudskiego czy ul. Wojska Polskiego.







Komentarze