Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM chce usprawnić komunikację tramwajową. Optymalizacja czasów przejazdu

infotram
18.03.2021 08:45
0 Komentarzy

Projekt zakładający optymalizację czasu przejazdu tramwajów na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii rozpoczęły władze tej organizacji.

W pierwszej kolejności analizowane mają być trasy trzech linii między Katowicami i Bytomiem oraz Katowicami i Sosnowcem.

Optymalizacja czasów przejazdu

O uruchomieniu projektu „Rozwój transportu tramwajowego poprzez optymalizację czasu przejazdu – Tramwajem” poinformował podczas środowych obrad zgromadzenia Metropolii przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.

Projekt zakłada w pierwszym etapie analizę trzech wskazanych linii – nr 6, nr 7 i nr 15 – pod kątem możliwości ich przyspieszenia, jeśli chodzi o prędkość handlową (rzeczywista średnia prędkość przejazdu, z uwzględnieniem wszystkich postojów – PAP) – zapowiedział Karolczak.

Wykorzystanie inteligentnych systemów transportowych, szukanie możliwości poprawy inżynierii ruchu, zielonej fali – te elementy są już w dużej mierze wdrożone w miastach, a mogą spowodować, że będzie to rzeczywiście szybki środek transport – uznał przewodniczący zarządu GZM.

W tej chwili średnia prędkość handlowa tramwajów w aglomeracji często jest niższa, niż autobusów – to jest coś, co należy szybko poprawić. To tramwaj powinien być tym szybszym, wygodniejszym środkiem transportu. Jego uruchomienie więcej nas kosztuje, trzeba go lepiej wykorzystywać – akcentował Karolczak.

TŚ jednym z operatorów

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w Polsce. Każdego dnia na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu miast i gmin z nią sąsiadujących wypuszcza ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.

ZTM zamawia usługi transportowe u operatorów – przewoźników. Jedynym operatorem tramwajowym jest należąca do 12 samorządów regionu spółka akcyjna Tramwaje Śląskie. Obecnie obsługuje ona 29 linii tramwajowych. Wybrane do projektu linie nr 6, 7 i 15 to jedne z kluczowych połączeń.

Linia nr 6 kursuje między pętlami w południowej dzielnicy Katowic – Brynowie oraz przy ul. Wrocławskiej w zachodniej części Bytomia; przejeżdża przez rynki w Katowicach i Chorzowie oraz ścisłe centrum Bytomia. Obecnie rozkładowy czas jej przejazdu od pętli do pętli to ok. 70 min, a z centrum Bytomia do centrum Katowic – ok. 45 min.

Linia nr 7 jeździ ze wschodniej dzielnicy Katowic – Zawodzia do Placu Sikorskiego w bytomskim śródmieściu, m.in. przez Chorzów Batory i Świętochłowice. Tu podróż całą trasą zajmuje ok. 60 min, a z centrum Bytomia do centrum Katowic – ok. 50 min.

Linia nr 15 to połączenie katowickiego Placu Wolności w centrum z osiedlem Zagórze w Sosnowcu (poprzez centrum tego zagłębiowskiego miasta). Czas jej przejazdu całą trasą to ok. 45 min., a z katowickiego rynku do sosnowieckiego dworca kolejowego – nieco ponad 30 min.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w kraju. Spółka obsługuje linie na terenie 12 miast: łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).

Ponad 47 proc. udziałów TŚ mają Katowice, ponad 11,5 proc. – Sosnowiec, przeszło 9,5 proc. – Bytom, a po ponad 8 proc. – Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.

Tramwaje Śląskie prowadzą obecnie swój drugi unijny projekt modernizacji i rozbudowy infrastruktury, przygotowany pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020. Projekt oszacowano początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

Cały projekt zakładał do niedawna: remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii zrezygnowały Katowice) oraz zakup 45 tramwajów; ostatecznie będzie ich 50.(PAP)

Komentarze