Gliwice od 15 lat nie zagospodarowały ulicy po zlikwidowanych tramwajach
Urząd Miasta Gliwice przygotowuje koncepcję przebudowy ul. Zwycięstwa. Zakłada ona m.in. uspokojenie ruchu samochodowego poprzez wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h i brak wyznaczonych przejść dla pieszych – poinformowała miejska urbanistka Agata Twardoch.
Ul. Zwycięstwa rozciąga się od dworca kolejowego do gliwickiego rynku. To jedna z reprezentacyjnych ulic miasta, o której przebudowie dyskutuje się nieprzerwanie od ponad 15 lat, kiedy zlikwidowano przebiegającą tamtędy linię tramwajową.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w ramach przebudowy ul. Zwycięstwa w Gliwicach?
- Jakie rozwiązania urbanistyczne mają na celu poprawę komfortu pieszych i uspokojenie ruchu samochodowego na tej ulicy?
- Jakie są główne założenia nowej koncepcji przebudowy w porównaniu do wcześniejszych propozycji?
Są koncepcje
W 2024 r. poprzednie władze samorządowe wyróżniły sześć koncepcji w konkursie na przebudowę ul. Zwycięstwa. Nie przyznały jednak głównej nagrody, zapowiadając dalsze prace nad ostateczną koncepcją.
"Konkret jest taki, że na pewno w tym roku będziemy zlecać już projekt budowlany" – zapowiedziała Agata Twardoch. Podkreśliła, że samorząd chce mieć najpierw "detaliczną koncepcję", którą będzie mógł dołączyć do dokumentacji przetargowej.
Urbanistka wskazała, że zakończyły się już warsztaty dot. przyszłości ul. Zwycięstwa, w których udział wzięli m.in. przedstawiciele gliwickich stowarzyszeń, samorządowcy, architekci i urbaniści, a konieczna będzie jeszcze dyskusja z mieszkańcami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
"Zdecydowaliśmy się zachować ruch samochodowy, natomiast chcemy go bardzo mocno uspokoić – wprowadzić >strefę 30< bez przejść dla pieszych, wyrównać teren na jednym poziomie, posadzić drzewa tam gdzie to będzie tylko możliwe. I to jest pewne. (…) Wszystkie badania wskazują na to, że to najbardziej zrównoważona forma uspokojonej przestrzeni - ruch współdzielony, ale jednak z wyznaczoną przestrzenią tylko dla pieszych, którzy będą mieli kawałek swojej przestrzeni, ale będą mogli też znacznie swobodniej wchodzić w tę przestrzeń samochodową" – wyjaśniła Agata Twardoch.
Prezydent Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka zaznaczyła, że na ul. Zwycięstwa nie jest przewidywana rewolucja względem już znanych koncepcji. "Wybieramy najlepsze rozwiązania, jedynie je uzupełniając, bo chcemy, żeby w tej kadencji (do 2029 r. – PAP) ul. Zwycięstwa zmieniła swój obraz. (…) To co zrobimy teraz, będzie oddziaływało co najmniej przez 20-30 lat na naszych mieszkańców" – powiedziała.
Rozstrzygnięty w 2024 r. konkurs nie był pierwszą próbą przygotowania koncepcji przebudowy ul. Zwycięstwa. Wcześniej m.in. w 2022 r. przeprowadzono konsultacje społeczne, a w 2019 r. wybrano w przetargu projektanta, jednak umowę ostatecznie rozwiązano.
W ostatnich latach w związku z budową gliwickiego centrum przesiadkowego ok. 100-m fragment ul. Zwycięstwa od ul. Bohaterów Getta Warszawskiego do ul. Stanisława Dubois został przebudowany - zwężono jezdnię, zdemontowano dawne torowisko i ułożono granitową kostkę.
Dzisiejsza ul. Zwycięstwa została wyznaczona w latach 80. XIX w. jako Wilhelmstrasse. Znajdowały się przy niej m.in. banki, hotele i restauracje, przez co szybko stała się najbardziej reprezentacyjnym miejskim traktem. Zachowała prestiż także po przyłączeniu Gliwic do Polski w 1945 r.
Spacer po ul. Zwycięstwa był dawniej popularnym sposobem spędzania wolnego czasu. Mieszkańcy odwiedzali znajdujące się przy niej sklepy i restauracje. Po przełomie ustrojowym - wraz z powstaniem centrów handlowych, zmianami w stylu życia etc. - ulica ta straciła na znaczeniu.(PAP)
Komentarze