Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk z przetargiem na budowę nowej linii tramwajowej. Południe – Wrzeszcz

infotram
17.06.2025 09:30
0 Komentarzy

Władze Gdańska ogłosiły pierwszy etap przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej, łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem. Prace budowlane mają ruszyć w 2026 roku. Szacowany koszt inwestycji wynosi ponad 801 mln zł.

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podkreśliła podczas konferencji prasowej, że nowa linia tramwajowa połączy południowe dzielnice z Wrzeszczem, z pominięciem Śródmieścia, oferując mieszkańcom szybki i ekologiczny środek transportu. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między dzielnicami wyniesie 12 minut i będzie niezależny od warunków drogowych, m.in. korków.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla mieszkańców Gdańska ma przynieść nowa trasa tramwajowa łącząca Gdańsk Południe z Wrzeszczem?
  2. Jakie elementy infrastruktury zostaną zrealizowane w ramach inwestycji oprócz samej linii tramwajowej?
  3. Na czym polega dwuetapowa procedura przetargowa prowadzona przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska?
Nowa linia tramwajowa w Gdańsku
Nowa linia tramwajowa w Gdańsku / foto: gdansk.pl

Nowa linia – jaka będzie?

Szacuje się, że z nowej linii skorzysta ponad 2,5 tys. pasażerów na godzinę w szczycie. W porach największego obciążenia tramwaje mają kursować co 5 minut.

„Ta trasa realnie wpłynie na życie nawet 200 tysięcy mieszkańców. Jesienią zaprosimy gdańszczan na konsultacje społeczne, by wspólnie omówić organizację budowy” – powiedziała.

Nowa linia tramwajowa będzie liczyła prawie 4 kilometry i obejmie siedem nowych przystanków. W ramach inwestycji powstanie także 280-metrowy tunel pod ul. Wileńską. Projekt zakłada też budowę 5 km tras rowerowych i przebudowę infrastruktury drogowej.

Dulkiewicz zapowiedziała, że prace budowlane rozpoczną się w 2026 roku, a zakończą w ciągu trzech lat od podpisania umowy z wykonawcą.

Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 801 mln zł, z czego ponad 541 mln zł to wkład własny miasta. Gdańsk uzyskał także blisko 260 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (inaczej FEnIKS).

Szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) Krzysztof Małkowski wyjaśnił, że przetarg na wybór wykonawcy inwestycji prowadzony jest w formule dwuetapowej. Pierwszy etap polega na wstępnej selekcji wykonawców. W drugim wybrane firmy złożą szczegółowe oferty.

„W pierwszym etapie ocenimy wnioski złożone przez wykonawców na podstawie określonych kryteriów – tak, by do drugiego etapu zakwalifikowali się wyłącznie ci, którzy spełniają nasze wymagania. Na tym etapie wykonawcy będą pracować już tylko na bazie gotowej dokumentacji projektowej. Dzięki temu ograniczymy liczbę zapytań i przyspieszymy cały proces. Zakończenie pierwszego etapu planujemy na koniec sierpnia, a podpisanie umowy z wykonawcą – na grudzień tego roku, oczywiście pod warunkiem sprawnego przebiegu procedury” – powiedział dyrektor DRMG. (PAP)

Komentarze