Estetyka francuskich linii tramwajowych
infotram
10.09.2012 19:53
0 Komentarzy
Estetyka francuskich linii tramwajowych
Ostatnie lata przyniosły szereg tramwajowych inwestycji we Francji. Nowe trasy łączyło jedno –w każdym wypadku szczególny nacisk położono na estetyczne wkomponowanie trasy w tkankę miejską. Wszystkie elementy składowe inwestycji, traktowane w Polsce po prostu jako przemysłowe prefabrykaty budowlane, potraktowano jako części harmonijnej całości.
Pierwszym elementem, do którego we Francji przykłada się szczególną uwagę, jest wygląd torowiska. Linie wytyczane są w ramach już zagospodarowanej zabudowy, stąd popularne są torowiska poprowadzone w jezdni. Wówczas są one pokrywane kostką lub betonem z płytkimi wyżłobieniami. W wypadku przebiegu linii przez deptak, torowisko jest na równym poziomie z sąsiadującym chodnikiem lub placem, a gdy sąsiaduje z jezdnią, to oddziela je niski, ale zauważalny krawężnik. Nie mniej jednak wszędzie, gdzie to tylko możliwe, podkłady lub podbudowę bezpodsypkową zakrywa się starannie utrzymaną zieloną darnią. Wyasfaltowane są przystanki, nie mniej jednak trawiaste torowisko znajduje zastosowanie wszędzie, gdzie to tylko możliwe.
Kwestią, która w Polsce jest ignorowana, a we Francji ma ogromną wagę, jest sposób podwieszenia sieci trakcyjnej. Słup trakcyjny traktuje się jako element estetyki i stylu ulicy. Stąd też bardzo popularne są proste i smukłe konstrukcje, o przekroju rurowym lub dwuteowym. Cienkie słupy ustawiane są tak rzadko, jak to tylko możliwe. Tam, gdzie zapewni to odpowiedni efekt wizualny, odsuwa się je daleko od jezdni, ustawia pomiędzy drzewami, bądź umiejscawia w pasie międzytorza. Bardzo popularne są wysięgniki, obowiązkowo pojedyncze, zapewniające minimalizację liczby słupów. W wypadku, gdy sieć może być zamocowana do ścian budynków, rezygnuje się ze słupów. Widocznie kotwy ścienne nie wywołują we Francji panicznej reakcji mieszkańców.
Aby zminimalizować „efekt pajęczyny”, sieć trakcyjna jest płaska, bez kompensacji. Ilość przewodów i linek rozwieszona w powietrzu jest tak mała, jak to tylko możliwe. Wszystko po to, aby nie zasłaniać elewacji budynków. Jeśli jednak obiekty budowlane w sąsiedztwie torowiska mają ponadprzeciętne walory architektoniczne, to z sieci trakcyjnej rezygnuje się w ogóle, a system zasilania umieszczany jest w torowisku. To flagowy przykład tego, jak we Francji estetykę miejską przedkłada się nad przesadną minimalizację kosztów budowy. Za istotniejsze od kilku-kilkunastoprocentowej oszczędności uznaje się zachowanie oryginalnych walorów wizualnych miasta.
Ważnym aspektem francuskich linii tramwajowych jest zastosowanie niestandardowych rozwiązań architektonicznych w obrębie miejsc zatrzymania pojazdów. Projekty wiat przystankowych są niejednokrotnie zindywidualizowane i zrealizowane w nowoczesnym stylu, ze szkła i stali, obowiązkowo w szarej lub srebrnej kolorystyce, bez barwnych udziwnień. Popularnym elementem architektonicznym są też łuki i portale, nadające przystankom oryginalności i specyficznej formy przestrzennej.
Wszystkie elementy dotyczące torowiska, słupów, sieci trakcyjnej i zasilania z torowiska uzupełnione są oryginalnym designem tramwajów, dzięki czemu każde z miast posiada swoje, niepowtarzalne pojazdy. Schematy malowań są również różnorodne –od rudego, metalicznego lakieru, poprzez żółty z ukośnymi, czerwonymi pasami dodającymi dynamizmu, aż do bieli cieniowanej szarymi plamkami.
W rezultacie, linia tramwajowa we Francji staje się ze zwykłego środka transportu, doskonale wkomponowanym w sieć uliczną i tkankę miejską szkieletem systemu transportowego, przyjaznym zarówno dla pasażera, jak i dla ludzkiego oka.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Komentarze