Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Energoelektronika Medcomu w nowych pojazdach metra. Od Sofii aż po Kair

infotram
12.08.2025 11:30
0 Komentarzy

Medcom realizuje kilka kontraktów na dostawy energoelektroniki do pojazdów metra. Dzięki współpracy ze Škodą, konsorcjum firm Siemens i Newag, a także CAF-em, Bozankayą i japońskim producentem taboru Kinki Sharyo, technologie polskiej produkcji trafią niebawem do składów metra w Sofii, Londynie, Amsterdamie, Stambule i Kairze.

Aktualnie, Medcom dostarcza m.in. napędy oraz przetwornice pomocnicze w technologii SiC do pojazdów metra produkowanych przez Škodę dla Sofii – stolica Bułgarii zamówiła 8 czterowagonowych składów.

Rozkład jazdy:

  1. W jakich miastach na świecie pojawią się nowe pojazdy metra z technologią Medcomu?
  2. Jakie znaczenie ma energoelektronika Medcomu dla działania nowoczesnego metra?
  3. Dlaczego polska technologia zdobywa kontrakty w tak odległych lokalizacjach jak Sofia i Kair?
Metro dla Londynu

Dwa kontrakty dla Sofii, technologia SiC w pojazdach Škody

Konstrukcyjnie przypominają one pojazdy, które producent z Czech wyprodukował wcześniej dla Warszawy (Skoda Varsovia), gdzie również zastosowano rozwiązania Medcomu, w tym układy napędowe i systemy zasilania. Co ważne, będzie to kolejne zastosowanie technologii SiC w pojazdach metra produkowanych przez Skodę.

Energoelektronika Medcomu zostanie zastosowana także w 8 pociągach metra dla Sofii produkowanych przez konsorcjum firm Siemens i Newag – Medcom przygotowuje się do rozpoczęcia dostaw. To już trzecia implementacja rozwiązań Medcomu w pojazdach Siemens Inspiro (po Warszawie oraz wcześniejszym, już zakończonym kontrakcie w Sofii). Nadwozia nowych wagonów powstaną w Wiedniu w fabryce Siemens Mobility, a ich ostateczny montaż i testy zrealizuje Newag w Nowym Sączu.

CAF wybiera Medcom do pojazdów metra dla Londynu i Amsterdamu

Jednocześnie Medcom finalizuje dostawy przetwornic pomocniczych w technologii SiC do 54 pociągów CAF przeznaczonych dla londyńskiego DLR (Docklands Light Railway). DLR to zautomatyzowany system lekkiej kolei, wchodzący w skład londyńskiego systemu metra i obsługujący wschodnią część miasta. Ponadto, hiszpański CAF zastosuje rozwiązania Medcomu w 13 składach metra produkowanych dla Amsterdamu – są to dodatkowe jednostki, zamówione w ramach opcji do wcześniejszego kontraktu, zrealizowanego we współpracy z polskim producentem napędów i przetwornic.

Nowe kontrakty Medcomu w Turcji i Egipcie

Dodatkowo, dzięki współpracy z Bozankayą Medcom dostarczy własne napędy i przetwornice do 25 czterowagonowych składów metra przeznaczonych do Stambułu w Turcji. Ruszają także dostawy do zamówienia realizowanego dla japońskiego producenta taboru – Kinki Sharyo. W ramach tej współpracy polski producent wyposaży w energoelektronikę 23 pociągi metra, które będą obsługiwać stolicę Egiptu – Kair.

Komentarze