Elektron – tramwaje ze Lwowa
Wiosną 2012 roku we Lwowie ogłoszono przetarg na dostarczenie fabrycznie nowego, niskopodłogowego tramwaju. Było to pierwsze w niepodległościowej historii miasta zamówienie na nowe pojazdy. Przypomnijmy, że tabor lwowskiego przedsiębiorstwa transportowego stanowią wyeksploatowane Tatry KT4SU oraz zakupione jako używane ich enerdowskie odpowiedniki. Do przetargu przystąpiło siedem firm –w tym czołowi producenci z Europy Zachodniej. Zwycięzcę przetargu wyłoniono 5 lipca 2012 i został nim lokalny koncern Elektron, który zaproponował dotychczas nieznany model T5L64.
Historia firmy Elektron ma swoje początki jeszcze w czasach przynależności Lwowa do Galicji. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się wytwarzaniem sprzętów elektrycznych. Najbardziej znanym produktem pochodzących z zakładów Elektron były produkowane od lat 60. telewizory. Obecnie koncern oferuje szeroki wachlarz usług w zakresie wytwarzania sprzętu elektronicznego.
Elektron T5L został opracowany przez ukraińsko-niemiecką spółkę „Elektrontrans”. Premiera miała miejsce w maju 2013 roku. Przegubowe, żółto-czarne nadwozie o dużym stopniu przeszklenia składa się z pięciu członów i ma nieco ponad 30 metrów długości. Charakterystycznym elementem nadwozia jest pionowo ścięta tylna ściana. Tramwaj jest całkowicie niskopodłogowy. Pudło oparto na sześciu osiach rozmieszczonych w skrajnych i środkowym członie. Tramwaj może zabrać na pokład 250 pasażerów, w tym 58 na miejscach siedzących. W drugim członie przewidziano rampę oraz miejsce dla wózka inwalidzkiego. Egzemplarz wyprodukowany dla Lwowa jest całkowicie klimatyzowany, posiada system informacji pasażerskiej oraz monitoringu. W podstawowej wersji producent przewiduje jedynie klimatyzację kabiny motorniczego. Elektron zużywa do 40% energii mniej niż dotychczas eksploatowane tramwaje we Lwowie. Oszczędności udało się uzyskać między innymi dzięki zastosowaniu systemu odzyskiwania energii podczas hamowania. Tramwaj obsługuje linię nr 9. Stały przydział podyktowany jest stanem technicznym lwowskich torowisk. Pomimo licznych remontów nadal wiele odcinków kwalifikuje się do natychmiastowego remontu i utrudnia eksploatację nowoczesnych wagonów. Lwowski egzemplarz dostosowany jest do toru o szerokości 1000 mm, jednak producent w swojej ofercie posiada również odmianę szerokotorową. Tramwaje powstają głównie przy użyciu komponentów własnej produkcji. Tylko 20% podzespołów podchodzi z zewnątrz.
W sierpniu 2014 roku koncern zaprezentował nowy model tramwaju oznaczony symbolem T3L44 oraz niskopodłogowy trolejbus. Tramwaj T3L to trzyczłonowa odmiana modelu T5L. Tramwaj ma 19,5 metra długości, 2,3 m szerokości oraz 3,2 m wysokości. Nadwozie oparto na czterech osiach rozmieszczonych w skrajnych członach. Tramwaj może pomieścić 160 pasażerów, w tym 35 na miejscach siedzących. W ofercie producenta znajduje się także siedmioczłonowy model, jednak do tej pory nie zaprezentowano prototypu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze