Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elbląg inwestuje 184 mln zł w torowiska i nowy tabor na 130-lecie komunikacji tramwajowej

infotram
22.11.2025 14:30
0 Komentarzy

Elbląg obchodzi wyjątkowy jubileusz – 130. rocznicę uruchomienia komunikacji tramwajowej. To właśnie tutaj, jeszcze w czasach Prus Wschodnich, w 1895 roku rozpoczęły kursowanie pierwsze elektryczne tramwaje.

Elbląg stał się drugim – po Wrocławiu – miastem na obecnych ziemiach Polski, które wprowadziło ten nowoczesny wówczas środek transportu.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie historyczne ma fakt, że Elbląg był drugim miastem na obecnych ziemiach Polski, które uruchomiło tramwaje elektryczne?
  2. Dlaczego sieć tramwajowa w Elblągu przetrwała decyzje władz PRL o likwidacji tramwajów o rozstawie 1000 mm, w przeciwieństwie do Olsztyna?
  3. Jakie elementy obejmuje obecnie realizowana modernizacja elbląskiej sieci tramwajowej i jaka jest jej wartość finansowa?
Elbląg
Tramwaj w Elblągu

Historia, która budowała rozwój miasta

Uroczystości rocznicowe odbyły się w piątek wieczorem. Prezydent Elbląga, Michał Missan, przypomniał, że już pod koniec XIX wieku tramwaje stały się symbolem rozwoju miasta.

Ktoś już wtedy myślał o rozwoju miasta – podkreślił, odwołując się do decyzji sprzed ponad stulecia.
Zadeklarował również, że sam widzi w transporcie szynowym kluczowy element współczesnego funkcjonowania Elbląga. – To największa inwestycja tramwajowa w mieście w nowoczesnych czasach – zaznaczył.

W okresie dynamicznego rozwoju miasta działała tu stocznia oraz fabryka samochodów, a pierwsze linie tramwajowe połączyły centrum z dworcem kolejowym, osiedlami mieszkaniowymi oraz zakładami przemysłowymi. W kolejnych latach sieć była sukcesywnie rozbudowywana.

Przetrwać zniszczenia wojenne i decyzje PRL

W 1945 roku Elbląg został niemal doszczętnie zniszczony. Zimą i wiosną tamtego roku tramwaje nie kursowały, jednak po ustaniu walk władze miejskie uznały, że należy jak najszybciej przywrócić ruch. I faktycznie – linie tramwajowe ponownie ożyły.

Na przełomie lat 60. i 70. PRL postawił na likwidację tramwajów o rozstawie szyn 1000 mm, które jeździły w wielu miastach. W Olsztynie oznaczało to koniec tramwajów na ponad 40 lat. Elbląg – mimo identycznego rozstawu toru – postanowiono jednak utrzymać. Dzięki temu system tramwajowy przetrwał do dziś.

Największa modernizacja od dekad – nowe torowiska i 10 tramwajów

Aktualnie trwają intensywne prace modernizacyjne, realizowane dzięki funduszom z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”.
Inwestycje obejmują:

  • przebudowę infrastruktury torowej,
  • zakup 10 nowoczesnych tramwajów,
  • modernizację kluczowych odcinków sieci.

Łączna wartość projektu to blisko 184 mln zł, z czego ponad 126 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

130 lat elbląskich tramwajów – tradycja, która trwa

Rocznica staje się więc nie tylko okazją do świętowania bogatej historii komunikacji tramwajowej, ale również do podkreślenia jej przyszłości. Modernizacja torowisk i zakup nowego taboru pokazują, że tramwaje nadal są ważnym elementem transportu miejskiego, a Elbląg nieustannie inwestuje w swój rozwój.

Jeśli chcesz, przygotuję także krótszą wersję artykułu, lead prasowy, tytuły SEO albo zestaw 3 pytań do tekstu.

Komentarze