Elbląg inwestuje 184 mln zł w torowiska i nowy tabor na 130-lecie komunikacji tramwajowej
Elbląg obchodzi wyjątkowy jubileusz – 130. rocznicę uruchomienia komunikacji tramwajowej. To właśnie tutaj, jeszcze w czasach Prus Wschodnich, w 1895 roku rozpoczęły kursowanie pierwsze elektryczne tramwaje.
Elbląg stał się drugim – po Wrocławiu – miastem na obecnych ziemiach Polski, które wprowadziło ten nowoczesny wówczas środek transportu.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie historyczne ma fakt, że Elbląg był drugim miastem na obecnych ziemiach Polski, które uruchomiło tramwaje elektryczne?
- Dlaczego sieć tramwajowa w Elblągu przetrwała decyzje władz PRL o likwidacji tramwajów o rozstawie 1000 mm, w przeciwieństwie do Olsztyna?
- Jakie elementy obejmuje obecnie realizowana modernizacja elbląskiej sieci tramwajowej i jaka jest jej wartość finansowa?
Historia, która budowała rozwój miasta
Uroczystości rocznicowe odbyły się w piątek wieczorem. Prezydent Elbląga, Michał Missan, przypomniał, że już pod koniec XIX wieku tramwaje stały się symbolem rozwoju miasta.
– Ktoś już wtedy myślał o rozwoju miasta – podkreślił, odwołując się do decyzji sprzed ponad stulecia.
Zadeklarował również, że sam widzi w transporcie szynowym kluczowy element współczesnego funkcjonowania Elbląga. – To największa inwestycja tramwajowa w mieście w nowoczesnych czasach – zaznaczył.
W okresie dynamicznego rozwoju miasta działała tu stocznia oraz fabryka samochodów, a pierwsze linie tramwajowe połączyły centrum z dworcem kolejowym, osiedlami mieszkaniowymi oraz zakładami przemysłowymi. W kolejnych latach sieć była sukcesywnie rozbudowywana.
Przetrwać zniszczenia wojenne i decyzje PRL
W 1945 roku Elbląg został niemal doszczętnie zniszczony. Zimą i wiosną tamtego roku tramwaje nie kursowały, jednak po ustaniu walk władze miejskie uznały, że należy jak najszybciej przywrócić ruch. I faktycznie – linie tramwajowe ponownie ożyły.
Na przełomie lat 60. i 70. PRL postawił na likwidację tramwajów o rozstawie szyn 1000 mm, które jeździły w wielu miastach. W Olsztynie oznaczało to koniec tramwajów na ponad 40 lat. Elbląg – mimo identycznego rozstawu toru – postanowiono jednak utrzymać. Dzięki temu system tramwajowy przetrwał do dziś.
Największa modernizacja od dekad – nowe torowiska i 10 tramwajów
Aktualnie trwają intensywne prace modernizacyjne, realizowane dzięki funduszom z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”.
Inwestycje obejmują:
- przebudowę infrastruktury torowej,
- zakup 10 nowoczesnych tramwajów,
- modernizację kluczowych odcinków sieci.
Łączna wartość projektu to blisko 184 mln zł, z czego ponad 126 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
130 lat elbląskich tramwajów – tradycja, która trwa
Rocznica staje się więc nie tylko okazją do świętowania bogatej historii komunikacji tramwajowej, ale również do podkreślenia jej przyszłości. Modernizacja torowisk i zakup nowego taboru pokazują, że tramwaje nadal są ważnym elementem transportu miejskiego, a Elbląg nieustannie inwestuje w swój rozwój.
Jeśli chcesz, przygotuję także krótszą wersję artykułu, lead prasowy, tytuły SEO albo zestaw 3 pytań do tekstu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze