Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Echa Trako 2009: Specjalista od modernizacji

infotram
14.11.2009 21:25
0 Komentarzy
Modertrans to trzeci, obok Solarisa i FPS Cegielski, wielkopolski producent tramwajowy, który zaprezentował swoje produkty na tegorocznych targach TRAKO. Warto więc poświęcić nieco miejsca także i tej firmie, mimo, iż specjalizuje się ona głównie w modernizacjach taboru.
Stoisko Modertrans na Trako
Moderus Alfa
Kluczowym produktem Modertransu, tak przynajmniej twierdzą jego przedstawiciele, jest tramwaj Moderus Alfa. 36 sztuk tego typu pojazdów jeździ w MPK Poznań, 2 w Tramwajach Śląskich i 2 w Tramwajach Szczecińskich. Moderus Alfa to nic innego jak modernizacja najpopularniejszego dziś polskiego tramwaju 105Na.
Moderus Alfa (Źródło: Modertrans)Moderus Alfa (Źródło: Modertrans)
Moderus Alfa podstawowe dane techniczne
Długość
13500 mm
Szerokość
2350 mm
Wysokość
3350 mm
V max
70 km/h
Masa wagonu
16500 kg
Szerokość toru
1435 mm/1000 mm
Napięcie zasilające
600V
Miejsca siedzące
16 – 20
Miejsca stojące (0,2m²/osobę)
77
Łączna ilość miejsc         
93-97
Moderus Beta MF01
Moderusy Beta MF01 to zmodernizowane przez Modertrans wagony N8C, zakupione przez ZKM Gdańsk. Przypomnijmy, iż w maju 2008 roku poznański producent wygrał przetarg na modernizację wszystkich 46 tramwajów. Ich remonty miały zakończyć się w 2010 roku. Z uwagi na spore opóźnienia już dziś stało się jasne, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Mimo to przedstawiciele Modertransu są zadowolenie ze swojej pracy. Moderus Beta MF 01 to pojazd szynowy, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. W tramwajach dobudowywany jest środkowy, niskopodłogowy człon, zaprojektowany od początku do końca w Modertransie. Podobnie jak w tramwajach z rodziny Moderus Alfa, kabina posiada klatkę bezpieczeństwa, która zabezpiecza motorniczego w przypadku kolizji. Zarówno w kabinie, jak i w członie środkowym, wykorzystano gięte panoramiczne szyby.
Moderus Beta MF01
Dane techniczne tramwaju Moderus Beta
Liczba członów
3
Długość              
26648 mm
Szerokość
2330 mm
Wysokość
3650 mm
Masa
35750 kg
Liczba miejsc siedzących
54
Liczba miejsc stojących
172
V max
70 km/h  
Moderus Beta MF 02 (Źródło: Modertrans)
Moderus Beta MF 02    
Obecnie w fabryce trwają prace przygotowawcze do wprowadzenia do ruchu trzyczłonowego pojazdu – Moderus Beta MF 02, opartego na koncepcji tramwaju nazywanego przez MPK Poznań 105N/2 (#400), zbudowanego także na bazie stopiątek, ale z wbudowanym członem niskopodłogowym. Nie znamy jeszcze konkretnej daty dostarczenia takich pojazdów do MPK Poznań, wiadomo, że ma to nastąpić w przyszłym roku. Jak informuje producent będą to pojazdy z najnowocześniejszym energooszczędnym napędem prądu przemiennego. Ich design –przednia panoramiczna szyba czy przyciemniane szyby w przestrzeni pasażerskiej –oparty jest na tramwajach Moderus Alfa. Producent zapewnia też, że wnętrze wagonu będzie przestronne, jasne, przyjazne dla pasażerów i co ważne dla osób niepełnosprawnych. W pojazdach ma być 40 miejsc siedzących, 2 dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych, 176 miejsc stojących, czyli razem 216 miejsc. Dzięki drzwiom odkładanym na zewnątrz tramwaj będzie posiadał szerokie, wygodne wejścia i więcej przestrzeni. Nowoczesna informacja pasażerska: zapowiedzi głosowe, elektroniczne tablice informacyjne, radiotelefon do kontaktu z centralą nadzoru ruchu to już standardowe wyposażenie oferowane przez Modertrans Poznań. Moderus Beta będzie miał także czarną skrzynkę rejestrującą najważniejsze sygnały istotne ze względu na bezpieczeństwo podróży. Kabina motorniczego będzie klimatyzowana, a system kamer zewnętrznych wspomoże prowadzenie pojazdu. Pudło pojazdu będzie tak ukształtowane, aby zmniejszyć prześwit między przystankiem a stopniem tramwaju. Moderus Beta zostanie również przystosowany do montażu agregatu grzewczo wentylacyjnego oraz klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, a także zasobników energii pozwalających na obniżenie zużycia energii. 
Moderus Gamma (Źródło: Modertrans)
Moderus Gamma
Modertrans pracuje także nad swoim autorskim, całkowicie niskopodłogowym tramwajem –Moderusem Gamma. Kiedy pojazd ten ujrzy światło dzienne –nie wiadomo. Jeszcze dwa lata temu Modertrans odgrażał się, że na kolejnych targach Trako, a więc w 2009 roku, Gammę będzie można już podziwiać. Nic takiego jednak nie miało miejsca i cały czas czekamy na jego premierę.         

Komentarze