Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Druga tarcza TBM drąży tunel pod ulicą Lazurową. Kilka linii WTP trafi na objazdy

infotram
05.03.2025 17:30
0 Komentarzy

Wielkimi krokami postępują prace nad rozbudową drugiej linii warszawskiego metra. Po tym, jak tarcza TBM Anna dotarła do stacji Lazurowa, przyszedł czas na jej bliźniaczą maszynę – Krystynę.

W najbliższy weekend, od 7 do 10 marca, Krystyna przebije się pod ulicą Lazurową, tworząc kolejny fragment tunelu. W związku z tym mieszkańcy stolicy muszą przygotować się na czasowe zmiany w organizacji ruchu. Zamknięta zostanie wschodnia jezdnia ulicy Lazurowej na odcinku pomiędzy ulicami Doroszewskiego a Górczewską. W tym czasie kierowcy i pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego (WTP) będą musieli korzystać z objazdów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w związku z pracami tarczy TBM Krystyna pod ulicą Lazurową?
  2. Które linie autobusowe WTP zmienią swoje trasy podczas zamknięcia fragmentu ulicy Lazurowej?
  3. Jakie nowe stacje powstaną w ramach budowy zachodniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie?
Organizacja ruchu ul. Lazurowa
Organizacja ruchu ul. Lazurowa

Zmiany w ruchu drogowym i objazdy

Zamknięcie fragmentu ulicy Lazurowej nastąpi w piątek, 7 marca, o godzinie 23:00 i potrwa do poniedziałkowego poranka, 10 marca, do godziny 4:00. Ma to na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz ochronę infrastruktury podziemnej, gdy tarcza TBM Krystyna będzie przebijać się do wnętrza stacji metra.

Kierowcy jadący w stronę ronda Górczewska nie będą mogli przejechać ulicą Lazurową na odcinku między Doroszewskiego a Górczewską. Dla nich przygotowano trasę objazdową poprowadzoną ulicami Człuchowską, Powstańców Śląskich i Górczewską. Natomiast ruch w kierunku Człuchowskiej pozostanie bez zmian.

Utrudnienia dla pieszych i rowerzystów

Nie tylko kierowcy, ale także piesi i rowerzyści odczują zmiany. Na czas prac budowlanych zamknięty zostanie fragment chodnika oraz ścieżki rowerowej, które znajdują się przy wschodniej jezdni ulicy Lazurowej, pomiędzy Doroszewskiego a wjazdem na stację benzynową. Piesi i rowerzyści będą mogli skorzystać z przejść wyznaczonych po drugiej stronie ulicy Lazurowej. Dodatkowo, w rejonie ulicy Szobera i Górczewskiej ustawione zostaną znaki informacyjne kierujące do przejść dla pieszych.

Zmiany w kursowaniu autobusów WTP

Czasowe zamknięcie ulicy Lazurowej wpłynie także na kursowanie autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego. Linie: 105, 122, 189, 190, 220, 249 oraz N45 będą kursować objazdami:

  • Autobusy linii 105 (kierunek Osiedle Górczewska) oraz 220 (w stronę Nowego Bemowa) pojadą trasą Człuchowska – Powstańców Śląskich – Górczewska.
  • Linia 189, jadąca w stronę Osiedla Górczewska, pojedzie bezpośrednio ulicą Powstańców Śląskich do Górczewskiej.
  • Autobusy linii 190 i 249, zamiast ulicami Powstańców Śląskich, Człuchowską i Lazurową, dojadą do pętli Osiedle Górczewska wprost ulicą Górczewską.
  • Linia 122 nie będzie obsługiwała pętli Osiedle Górczewska – jej trasa zostanie skrócona. Z Człuchowskiej skręci w Lazurową i dojedzie do ronda na skrzyżowaniu z Połczyńską, skąd zawróci i uda się w kierunku Gwiaździstej.
  • Autobusy nocnej linii N45 zakończą swoją trasę na pętli Osiedle Górczewska i nie będą dojeżdżać do skrzyżowania Lazurowej z Połczyńską.

Końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie

Budowa ostatniego fragmentu drugiej linii metra na Bemowie nabiera tempa. W ramach inwestycji powstają trzy nowe stacje:

  • C3 „Lazurowa” – zlokalizowana w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej,
  • C2 „Chrzanów” – w pobliżu skrzyżowania ulic Rayskiego i Szeligowskiej,
  • C1 „Karolin” – końcowa stacja z torami odstawczymi przy skrzyżowaniu ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

Za stacją Karolin zostaną wybudowane podziemne tory prowadzące do nowej Stacji Techniczno-Postojowej „Karolin”, która umożliwi kompleksową obsługę taboru kursującego na drugiej linii metra. Ponadto, w ramach inwestycji powstaną dwie wentylatornie.

Finansowanie projektu

Budowa zachodniego odcinka linii M2 jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który realizowany jest dzięki współfinansowaniu z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Całkowita wartość projektu wynosi 3 000 830 693 zł, z czego 1 125 000 000 zł pochodzi ze środków unijnych.

Prace nad budową drugiej linii metra na Bemowie wchodzą w kluczową fazę. Po sukcesie tarczy TBM Anny, teraz Krystyna drąży tunel pod ulicą Lazurową. W najbliższy weekend mieszkańców czekają czasowe zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej. Pomimo utrudnień, realizacja tego przedsięwzięcia to ogromny krok w stronę poprawy jakości transportu publicznego w stolicy. Dzięki rozbudowie linii M2 mieszkańcy Bemowa i okolicznych osiedli zyskają jeszcze lepsze połączenie z centrum miasta, co znacząco usprawni codzienne podróże warszawiaków.

Komentarze