Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

DPP Praha z pozwoleniem na budowę nowej linii tramwajowej Libuš – Nové Dvory

infotram
07.02.2025 10:30
0 Komentarzy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) otrzymał właśnie prawomocne pozwolenie na budowę nowej linii tramwajowej łączącej Libuš z Novými Dvorami. Jest to przedłużenie istniejącej linii Sídliště Modřany – Libuš, która została oddana do użytku w maju 2023 roku. Nowa trasa będzie miała długość 1,8 km i obejmie dwie pary przystanków oraz jeden przystanek pośredni. Linia zakończy się pętlą jednokierunkową.

Przetarg na wykonawcę inwestycji zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku, a jej realizacja planowana jest na 2026 rok, z przewidywanym uruchomieniem w 2027 roku. Koszt budowy szacowany jest na około 1,5 miliarda koron, głównie z powodu konieczności przebudowy infrastruktury wodociągowej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne założenia projektu nowej linii tramwajowej Libuš – Nové Dvory i jakie przystanki obejmie?
  2. W jaki sposób budowa nowej trasy tramwajowej wpisuje się w rozwój infrastruktury transportowej Pragi, w tym metra D?
  3. Jakie korzyści przyniesie mieszkańcom Libuše i Nových Dvorů nowa linia tramwajowa oraz jakie dodatkowe inwestycje są z nią skoordynowane?
Nowa linia tramwajowa w Pradze
Nowa linia tramwajowa w Pradze

Opis trasy i infrastruktury

Nowa trasa rozpocznie się na przystanku Libuš, który zostanie całkowicie przebudowany i dostosowany do nowych wymagań. Dotychczasowa krańcowa linia jednokierunkowa zostanie zastąpiona pełnowartościowym odcinkiem dwutorowym. W ramach budowy przystanku powstaną także fundamenty pod przyszłe przejście podziemne do planowanej stacji metra D, co umożliwi sprawne funkcjonowanie tramwajów również w czasie jej realizacji.

Tramwaje będą poruszać się w kierunku północnym ulicą Novodvorską, gdzie zostaną zastąpione obecne przystanki autobusowe Přírodní nowymi, wspólnymi dla tramwajów i autobusów. Nowe przystanki zapewnią wygodny dostęp dla mieszkańców okolicznych bloków mieszkalnych, szczególnie przy ulicy Mirotickiej. Trasa będzie kontynuowana na północ, gdzie po przecięciu skrzyżowania z ulicą Chýnovską zakończy się blokową pętlą tramwajową poprowadzoną ulicami Novodvorską, Durychovą, Libušską i Chýnovską. Końcowy przystanek Nové Dvory zostanie zlokalizowany w pobliżu przyszłego wejścia do stacji metra D.

Na Chýnovskiej ulicy, tylko w kierunku centrum miasta, powstanie dodatkowy przystanek Chýnovská. W rejonie pętli w ulicy Novodvorskéj DPP planuje budowę drugiego toru postojowego dla tramwajów. Nawierzchnia torów tramwajowych wzdłuż ulicy Novodvorskiej będzie w większości pokryta pasami roślinności, z wyjątkiem obszarów przystankowych i skrzyżowań, gdzie zastosowane zostaną nawierzchnie asfaltowe i brukowane. Wszystkie przystanki będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością i wyposażone w elementy małej architektury miejskiej oraz elektroniczne tablice informacyjne.

Rozwój sieci tramwajowej

„Bezprecedensowy rozwój sieci tramwajowej w Pradze trwa! Właśnie uzyskaliśmy prawomocne pozwolenie na budowę nowej, dwukilometrowej trasy z Libuše do Nových Dvorů. Tramwaje dojechały do Libuše dopiero niedawno, a teraz kontynuujemy ich trasę dalej. Jest to inwestycja o dużym znaczeniu, gdyż w okolicy planowana jest budowa licznych osiedli mieszkaniowych, a otwarcie metra D stworzy nowe węzły przesiadkowe na stacjach Libuš i Nové Dvory. Aktualnie Praga przeżywa prawdziwy rozkwit tramwajowy. Budujemy linię na Placu Wacława, niedawno ukończyliśmy trasę na Pankráci i zdobyliśmy pozwolenia na budowę linii na Jarov, Strahov, Malešice i w pobliżu Muzeum. Dvorecký most wkrótce połączy kolejne dzielnice nowymi torami tramwajowymi, co jest kluczowym elementem naszego projektu tramwajowego pierścienia. Ponadto powstają już nowe tramwaje Škoda ForCity Plus 52T – pierwszy egzemplarz jest już gotowy! Naszym priorytetem są inwestycje w transport publiczny, gdyż większość mieszkańców Pragi korzysta właśnie z komunikacji miejskiej. Chcemy, aby była ona szybka, komfortowa i niezawodna” – powiedział Zdeněk Hřib, pierwszy wiceprezydent Pragi odpowiedzialny za transport i przewodniczący rady nadzorczej DPP.

Jan Šurovský, wiceprzewodniczący zarządu i dyrektor techniczny DPP – Povrch, dodał: „Bardzo cieszy mnie postęp w eliminacji wąskiego gardła komunikacyjnego, jakim była końcowa stacja w Libuši. Dzięki nowej trasie tramwaje będą mogły kursować jednokierunkowo, co sprawi, że ich obsługa będzie bardziej efektywna niż w przypadku obecnych pojazdów KT8.”

Znaczenie nowej trasy dla mieszkańców i przyszłych inwestycji

Nowa linia tramwajowa Libuš – Nové Dvory zapewni szybki i ekologiczny transport dla obecnych oraz przyszłych mieszkańców rozwijających się osiedli. Dzięki niej znacząca część ludności zyska bezpośrednie połączenie z centrum Pragi, bez konieczności korzystania z samochodu. Już od 2023 roku mieszkańcy Libuše mają dostęp do tramwajowej komunikacji z miastem, a po otwarciu metra D linia tramwajowa stanie się istotnym elementem integrującym system transportowy stolicy Czech.

Projekt budowy nowej trasy tramwajowej jest skoordynowany z planami rozwoju metra D oraz powstającymi osiedlami mieszkaniowymi, które realizują zarówno miejska spółka Pražská developerská společnost (PDS), jak i prywatni deweloperzy w rejonie Nových Dvorů i Libuše. Ponadto, w ramach inwestycji zostanie przeprowadzona modernizacja sieci wodociągowej wzdłuż ulicy Novodvorskiej, obejmująca wymianę blisko dwóch kilometrów rur przesyłowych DN 1200.

Dzięki tym działaniom Praga kontynuuje rozwój zrównoważonego transportu miejskiego, przyczyniając się do poprawy jakości życia mieszkańców i zwiększenia dostępności komunikacji publicznej.

Komentarze