Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dostawy tramwajów PESA Twist dla MPK Wrocław znowu ruszyły

infotram
22.10.2025 10:45
0 Komentarzy

Wrocław wzbogacił się o kolejny nowoczesny tramwaj. W nocy z 21 na 22 października do miasta dotarła pierwsza z szesnastu nowych Twistów 146N, które bydgoska Pesa dostarczy w ramach drugiego etapu umowy podpisanej z MPK Wrocław.

Pierwsza umowa z Pesą została zawarta w 2021 roku i obejmowała zakup 24 nowoczesnych tramwajów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16 pojazdów. Miasto skorzystało z tej opcji, dzięki czemu łączna liczba tramwajów Pesa Twist we Wrocławiu wzrośnie do 40 sztuk.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy nowa Pesa Twist 146N wyjedzie na wrocławskie tory z pasażerami?
  2. Jakie udogodnienia dla mieszkańców oferują nowe tramwaje Pesa Twist?
  3. Czy MPK Wrocław planuje kolejne zakupy nowoczesnego taboru w najbliższych latach?

Drugi etap dużego kontraktu

Jak poinformował prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, nowy tramwaj dotarł do stolicy Dolnego Śląska wcześniej, niż przewidywał harmonogram. Teraz pojazd przejdzie proces homologacji oraz szczegółowe testy techniczne, zanim wyjedzie na wrocławskie tory z pasażerami.

– Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się! 913 mln zł –­ to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia –  Przyjazd pierwszej Pesy z opcji przed planowanym terminem to dowód partnerskiej współpracy z producentem i wspólnego zaangażowania w rozwój miejskiego transportu.

Komfort, nowoczesność i inwestycja w przyszłość

Nowe Pesy Twist 146N to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane i w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiadają nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz wydajne ogrzewanie i oświetlenie LED. Dzięki nim wrocławska komunikacja miejska stanie się jeszcze bardziej komfortowa i ekologiczna.

Inwestycja ta jest częścią szerszej strategii modernizacji taboru komunikacji miejskiej w stolicy Dolnego Śląska. W ostatnich latach MPK Wrocław intensywnie odnawia flotę, by zapewnić mieszkańcom szybszy, bezpieczniejszy i wygodniejszy transport publiczny.

Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie z myślą o Wrocławiu. Może przewieźć około 200 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Na pokładzie znalazły się liczne udogodnienia: nowoczesny system informacji pasażerskiej, klimatyzacja, ładowarki USB, rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich, miejsce dla osoby z psem przewodnikiem oraz pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.

Wnętrze tramwaju zaprojektowano tak, by łączyć komfort i bezpieczeństwo: siedzenia są wandaloodporne, podłoga – antypoślizgowa, a oświetlenie poręczy pomaga osobom niedowidzącym. Całość dopełnia system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu.

– Pasażerowie zwracają uwagę, że nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne – i takie właśnie są Pesy Twisty – tłumaczy wiceprezes MPK, Przemysław Nowicki Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego.

Wartość kontraktu

Całkowity koszt zakupu 40 tramwajów Pesa Twist wynosi ponad 337 milionów złotych. To jedna z największych inwestycji taborowych w historii wrocławskiego MPK, mająca na celu nie tylko poprawę jakości podróży, ale również ograniczenie emisji spalin i zwiększenie atrakcyjności komunikacji zbiorowej.

Podpisany w 2021 roku kontrakt z Pesą obejmował początkowo zakup 24 tramwajów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 16. MPK Wrocław w pełni skorzystało z tej opcji, dzięki czemu łączna liczba tramwajów Pesa Twist w stolicy Dolnego Śląska wzrośnie do 40 sztuk.

– To ogromna inwestycja w niezawodność, komfort i jakość komunikacji miejskiej – mówi prezydent Sutryk – Dzięki takim kontraktom Wrocław konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Nasz tabor jest coraz nowocześniejszy, a komunikacja miejska – coraz bardziej przyjazna i dostępna dla wszystkich.

Największy taborowy projekt w historii miasta

Nowe tramwaje z opcji będą sukcesywnie trafiać do Wrocławia w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu dostaw, po wrocławskich torach kursować będzie aż 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów – 46 Moderusów Gamma i 40 Pes Twist. To największy projekt taborowy w historii miasta, który realnie zmienia oblicze komunikacji miejskiej.

Wartość samego kontraktu z Pesą to prawie 204 mln zł, a po wykorzystaniu prawa opcji – ponad 337 mln zł. To jedna z największych inwestycji w transport publiczny w Polsce w ostatnich latach.

– We Wrocławiu konsekwentnie inwestujemy w komfort i nowoczesność – podkreśla prezes Woźny – Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i 46 Moderusów Gamma to dopiero początek. Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.

Nowa Pesa 146N już wkrótce rozpocznie testy homologacyjne, a po ich zakończeniu wyjedzie na wrocławskie torowiska. Wtedy wrocławianie będą mogli przekonać się sami, że to właśnie przyszłość komunikacji miejskiej w stolicy Dolnego Śląska – cicha, nowoczesna i w pełni przyjazna pasażerom.

Komentarze