Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dopravní podnik Pragi będzie obsługiwał praską komunikację miejską przez kolejne 22,5 roku

infotram
18.12.2024 14:45
0 Komentarzy

Rada Miasta Stołecznego Pragi zatwierdziła umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie przewozu pasażerów z Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Nowa umowa będzie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2047 r. i stanowi kontynuację dotychczasowej współpracy, której okres kończy się z końcem 2024 roku.

Decyzja o 22,5-letnim okresie trwania umowy została podyktowana potrzebą realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, takich jak budowa nowej linii metra D, rozbudowa linii tramwajowych i trolejbusowych oraz zakup nowoczesnych, niskoemisyjnych pojazdów.

Spis treści:

  1. Jakie kluczowe inwestycje infrastrukturalne będą realizowane w ramach nowej umowy z DPP?
  2. W jaki sposób nowa umowa uwzględnia elastyczność reagowania na sytuacje kryzysowe, takie jak pandemia?
  3. Jakie mechanizmy kontrolne i standardy jakości zostały zawarte w umowie dla zapewnienia wysokiej jakości usług komunikacji miejskiej w Pradze?
Otwarcie nowego odcinka linii tramwajowej w Pradze
Tramwaj w Pradze

Stabilność i elastyczność w ramach nowej umowy

Praga zdecydowała się powierzyć prowadzenie komunikacji miejskiej swojemu wewnętrznemu operatorowi – DPP – na zasadach zgodnych z europejskimi regulacjami prawnymi. Nowa umowa zapewnia:

ciągłość działania komunikacji miejskiej,

możliwość elastycznego reagowania na zmieniające się potrzeby miasta,

utrzymanie wysokiej jakości usług, co potwierdzają uznawane standardy jakości PID (Praskiej Zintegrowanej Komunikacji).

Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi odpowiedzialny za transport, podkreślił znaczenie tego kroku: „Zabezpieczyliśmy przyszłość nowoczesnej, ekologicznej i efektywnej komunikacji miejskiej na ponad dwie dekady! Dzięki nowej umowie możemy kontynuować strategiczne projekty, jak metro D, nowe linie tramwajowe i trolejbusowe oraz zakup nowoczesnych, bezemisyjnych pojazdów. Praga ma drugą najlepszą komunikację miejską na świecie, ale nie przestajemy dążyć do doskonałości.”

Finansowanie i kontrola kosztów

Wartość umowy na 22,5 roku została oszacowana na 664 mld koron czeskich w cenach z 2025 roku. Uwzględniając opcje dodatkowe oraz planowany zysk, który zostanie przeznaczony na inwestycje, łączna wartość kontraktu wzrasta do 984 mld koron. Kluczową rolę odgrywa tutaj kompensacja rosnących kosztów operacyjnych związanych z inflacją, cenami energii oraz wynagrodzeniami. Przewidywana suma zamówionych kilometrów wynosi 4,6 miliarda km.

Zdeněk Kovářík, radny ds. finansów, tłumaczy: „Długoterminowe umowy są niezbędne, aby zapewnić przewoźnikom stabilność finansową, umożliwić realizację dużych inwestycji oraz spełnić wymagania związane z ekologicznymi technologiami.”

Nowe standardy i innowacje

W ramach umowy DPP zobowiązuje się do wdrożenia:

nowych standardów jakości dla metra i przystanków komunikacji naziemnej,

systemu Čitelná Praha, czyli nowoczesnego systemu informacji i nawigacji dla pasażerów,

rozwiązań umożliwiających lepszy monitoring i kontrolę usług świadczonych przez DPP.

Dodatkowo, umowa uwzględnia możliwość otwierania rynku, co oznacza, że od 2027 roku do 5% rocznych przewozów autobusowych może być przedmiotem przetargów, z górnym limitem 15% całkowitego wolumenu przewozów autobusowych. W trosce o ochronę inwestycji przewidziano mechanizmy zabezpieczające pojazdy i infrastrukturę niskoemisyjną.

Tramwaje w Pradze

Elastyczność w obliczu kryzysów

Wnioski wyciągnięte z pandemii COVID-19 uwzględniają potrzebę elastycznego reagowania na sytuacje nadzwyczajne i zewnętrzne przeszkody. Szczególny nacisk położono na procedury dotyczące inwestycji, finansowania pojazdów ekologicznych i współdzielenia infrastruktury do ładowania elektrobusów.

Efekty prac eksperckich

Przygotowanie nowej umowy było wynikiem intensywnej pracy zespołów ekspertów z DPP, organizacji ROPID oraz zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych. Miroslava Staňková, wicedyrektor ROPID, podsumowała: „Przygotowanie tak złożonej umowy o ogromnym znaczeniu finansowym i operacyjnym wymagało setek godzin analiz i negocjacji. Dzięki konstruktywnemu podejściu wszystkich stron udało się osiągnąć wyważony i przyszłościowy kompromis.”

Nowa umowa z DPP to kluczowy krok dla przyszłości praskiej komunikacji miejskiej. Praga zyskała gwarancję stabilnej, elastycznej i ekologicznej komunikacji na najbliższe 22,5 roku, która odpowiada na potrzeby dynamicznie rozwijającego się miasta. Realizacja strategicznych projektów, wdrożenie nowoczesnych technologii oraz dbałość o jakość usług zapewnią mieszkańcom i turystom komfort podróży na najwyższym poziomie.

Komentarze