Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Lutomierska zamiast tramwajem pieszo lub rowerem? Torowisko czeka rozbiórka?  

infotram
10.03.2025 11:30
0 Komentarzy

​Władze Konstantynowa Łódzkiego planują przekształcenie torowiska nieczynnej linii tramwajowej nr 43, łączącej miasto z Lutomierskiem, w drogę pieszo-rowerową.

Inicjatywa ta jest częścią szerszej strategii rozwoju mobilności w województwie łódzkim, mającej na celu stworzenie sieci ponadlokalnych tras rowerowych.

Rozkład jazdy:

·  Jakie są główne argumenty zwolenników i przeciwników przekształcenia linii tramwajowej nr 43 w drogę pieszo-rowerową?

·  W jaki sposób budowa drogi pieszo-rowerowej na trasie Konstantynów Łódzki – Lutomiersk wpłynie na przyszłość komunikacji publicznej w regionie?

·  Jakie przykłady podobnych inwestycji w Polsce i na świecie mogą stanowić punkt odniesienia dla planowanej ścieżki pieszo-rowerowej?

Kontekst historyczny i stan obecny

Linia tramwajowa nr 43, niegdyś łącząca Łódź z Lutomierskiem przez Konstantynów Łódzki, została zawieszona w 2019 roku z powodu złego stanu technicznego torowiska i trakcji. O ile odcinek do Konstantynowa został zmodernizowany i przywrócony do użytku w 2024 roku, o tyle fragment prowadzący do Lutomierska pozostaje nieczynny, głównie z powodu braku funduszy i porozumienia między samorządami. ​

Planowana inwestycja

Proponowana droga pieszo-rowerowa miałaby przebiegać w miejscu nieużywanego torowiska na odcinku Konstantynów Łódzki – Lutomiersk. Taka trasa miałaby zapewnić bezpieczne i komfortowe warunki dla pieszych oraz rowerzystów, promując jednocześnie ekologiczne formy transportu i aktywny tryb życia, a przy tym pozbawiając mieszkańców komunikacji tramwajowej.   

Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne ws. drogi pieszo-rowerowej

Konsultacje społeczne

Aby poznać opinię mieszkańców na temat tej inicjatywy, władze Konstantynowa Łódzkiego zorganizowały konsultacje społeczne. Mieszkańcy mogą wyrazić swoje zdanie na temat przekształcenia starej linii tramwajowej w drogę dla pieszych i rowerzystów, biorąc udział w internetowej ankiecie dostępnej na oficjalnej stronie gminy.

Opinie mieszkańców

Propozycja budowy ścieżki pieszo-rowerowej wywołała różnorodne reakcje wśród lokalnej społeczności. Część mieszkańców popiera inicjatywę, argumentując, że zapewni ona bezpieczne warunki dla pieszych i rowerzystów oraz przyczyni się do promocji zdrowego stylu życia. Inni wyrażają obawy, że realizacja tego projektu uniemożliwi w przyszłości przywrócenie połączenia tramwajowego do Lutomierska, co mogłoby wpłynąć na jakość komunikacji publicznej w regionie.

Przykłady podobnych inwestycji

Przekształcanie nieczynnych linii tramwajowych czy kolejowych w ścieżki rowerowe nie jest nowym rozwiązaniem. W wielu miejscach w Polsce i na świecie takie inicjatywy spotkały się z pozytywnym odbiorem, przyczyniając się do rozwoju infrastruktury rowerowej i rekreacyjnej. Przykładem może być droga rowerowa łącząca Księży Młyn z parkiem nad Jasieniem w Łodzi, powstała na trasie dawnej kolei scheiblerowskiej.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Realizacja drogi pieszo-rowerowej na trasie Konstantynów Łódzki – Lutomiersk wpisuje się w szersze działania mające na celu rozwój infrastruktury rekreacyjnej w regionie, a jednocześnie w trend likwidowania komunikacji zbiorowej. Przykładem jest planowana budowa ścieżki rowerowej łączącej Konstantynów z Łodzią, która ma przebiegać od ulicy Krótkiej w Konstantynowie do ulicy Smulskiej w Łodzi. Inwestycja ta, o długości około 4 kilometrów, ma być finansowana z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój mobilności w województwie łódzkim.

Decyzja o przekształceniu nieczynnej linii tramwajowej nr 43 w drogę pieszo-rowerową jest istotnym krokiem w kierunku rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i promowania ekologicznych form transportu w regionie, ale też pozbawia mieszkańców miasta definitywnie możliwości korzystania z tramwajów. Kluczowe będzie uwzględnienie opinii mieszkańców oraz dokładna analiza potencjalnych korzyści i wyzwań związanych z realizacją tego projektu, aby podjąć decyzję odpowiadającą na potrzeby lokalnej społeczności.

Komentarze