Dlaczego krakowskie linie tramwajowe kosztują najwięcej?
infotram
13.03.2013 10:21
0 Komentarzy
Dlaczego krakowskie linie tramwajowe kosztują najwięcej?
Jakie są naprawdę koszty budowy linii tramwajowej oraz co zyska, a co straci komunikacja miejska po realizacji planów zaproponowanych przez Urząd Miasta Krakowa? Dlaczego w Krakowie linie tramwajowe kosztują najwięcej w Polsce oraz co w rzeczywistości kryje się pod projektem 'Tramwaj na Górkę Narodową’?
Tym wpisem chcielibyśmy zasygnalizować nowy problem, a mianowicie kwestię wydatkowania funduszy unijnych w latach 2014-20 oraz kształt proponowanych przez miasto inwestycji.
Jak wiadomo Urząd Miasta Krakowa bardzo chętnie wypowiada się w mediach odnośnie tego, jak zachęca do przesiadki z własnego auta na transport zbiorowy. Jak jednak w rzeczywistości wygląda realizacja tego założenia i dlaczego mimo teoretycznie wysokich wydatków na inwestycje w infrastrukturę tramwajową z roku na rok wzrasta ilość samochodów oraz zanieczyszczenie powietrza?
Inwestycja pn. 'Tramwaj na Górkę Narodową’ jest idealnym przykładem, aby zobrazować, jak dzięki działaniom krakowskich urzędników projekt mający teoretycznie jedynie poprawiać atrakcyjność transportu zbiorowego, w praktyce zachęcić może jeszcze więcej osób do dojazdu do centrum własnym samochodem. Wystarczy choćby wspomnieć, iż ze 180 mln zł ok. 2/3 przeznaczone ma zostać na budowę dublującej tramwaj dwupasmowej drogi. Dwupasmowej drogi, kończącej się na skrzyżowanie z Dr. Twardego i wpychającej cały ruch do niewydolnego już obecnie centrum.
180 mln zł za budowę ok. 3 km odcinka linii tramwajowej, czyli ok. 60 mln zł za jeden kilometr to bardzo dużo. Dla porównania za budowę ok. 4 km odcinka linii tramwajowej na Kozanów wraz z przebudową części układu drogowego Wrocław zapłacił ~110 mln zł (ok. 27,5 mln zł/km), natomiast budowa 4,6km odcinka nowej linii tramwajowej w Częstochowie kosztowała ~80 mln zł (ok. 17 mln zł/km). W porównywalnej cenie Poznań buduje przedłużenie trasy szybkiego tramwaju na dworzec zachodni, jednak tam skala inwestycji jest niewspółmiernie wyższa. W Krakowie o wiele krótszy odcinek niż ten w Częstochowie kosztować będzie o wiele więcej. Przypadek? Niekoniecznie.
Pętla autobusowa pozostać ma w obecnym miejscu, natomiast projektowana linia tramwajowa na Górkę Narodową odchodzić będzie od obecnej wcześniej. Jak więc widać przejeżdżające tamtędy tramwaje, odjeżdżające obecnie z jednego miejsca, podzielone zostaną na dwie oddzielne trasy, a ich przystanki odgrodzone zostaną dodatkowo od siebie dwupasmową jezdnią (!). Zamiast wygodnej przesiadki w jednym miejscu pasażerom zafunduje się kilkuminutowy koszmar, z bieganiem tam i z powrotem przez ulicę o sporym natężeniu ruchu. Z punktu przesiadkowego rodem z Europy zachodniej pozostanie koszmarek pokroju ronda Grzegórzeckiego.
Nie ulega wątpliwości, iż tramwaj na Górkę Narodową powstać musi, i to jak najszybciej. Ale czy powstać musi również równocześnie Trasa Wolbromska na odcinku od III obwodnicy w kierunku centrum miasta? Czy przebieg trasy tramwajowej musi być podporządkowany samochodom i utrudniać życie pasażerom komunikacji?
Tym wpisem chcielibyśmy zasygnalizować nowy problem, a mianowicie kwestię wydatkowania funduszy unijnych w latach 2014-20 oraz kształt proponowanych przez miasto inwestycji.
Jak wiadomo Urząd Miasta Krakowa bardzo chętnie wypowiada się w mediach odnośnie tego, jak zachęca do przesiadki z własnego auta na transport zbiorowy. Jak jednak w rzeczywistości wygląda realizacja tego założenia i dlaczego mimo teoretycznie wysokich wydatków na inwestycje w infrastrukturę tramwajową z roku na rok wzrasta ilość samochodów oraz zanieczyszczenie powietrza?
Inwestycja pn. 'Tramwaj na Górkę Narodową’ jest idealnym przykładem, aby zobrazować, jak dzięki działaniom krakowskich urzędników projekt mający teoretycznie jedynie poprawiać atrakcyjność transportu zbiorowego, w praktyce zachęcić może jeszcze więcej osób do dojazdu do centrum własnym samochodem. Wystarczy choćby wspomnieć, iż ze 180 mln zł ok. 2/3 przeznaczone ma zostać na budowę dublującej tramwaj dwupasmowej drogi. Dwupasmowej drogi, kończącej się na skrzyżowanie z Dr. Twardego i wpychającej cały ruch do niewydolnego już obecnie centrum.
180 mln zł za budowę ok. 3 km odcinka linii tramwajowej, czyli ok. 60 mln zł za jeden kilometr to bardzo dużo. Dla porównania za budowę ok. 4 km odcinka linii tramwajowej na Kozanów wraz z przebudową części układu drogowego Wrocław zapłacił ~110 mln zł (ok. 27,5 mln zł/km), natomiast budowa 4,6km odcinka nowej linii tramwajowej w Częstochowie kosztowała ~80 mln zł (ok. 17 mln zł/km). W porównywalnej cenie Poznań buduje przedłużenie trasy szybkiego tramwaju na dworzec zachodni, jednak tam skala inwestycji jest niewspółmiernie wyższa. W Krakowie o wiele krótszy odcinek niż ten w Częstochowie kosztować będzie o wiele więcej. Przypadek? Niekoniecznie.
Pętla autobusowa pozostać ma w obecnym miejscu, natomiast projektowana linia tramwajowa na Górkę Narodową odchodzić będzie od obecnej wcześniej. Jak więc widać przejeżdżające tamtędy tramwaje, odjeżdżające obecnie z jednego miejsca, podzielone zostaną na dwie oddzielne trasy, a ich przystanki odgrodzone zostaną dodatkowo od siebie dwupasmową jezdnią (!). Zamiast wygodnej przesiadki w jednym miejscu pasażerom zafunduje się kilkuminutowy koszmar, z bieganiem tam i z powrotem przez ulicę o sporym natężeniu ruchu. Z punktu przesiadkowego rodem z Europy zachodniej pozostanie koszmarek pokroju ronda Grzegórzeckiego.
Nie ulega wątpliwości, iż tramwaj na Górkę Narodową powstać musi, i to jak najszybciej. Ale czy powstać musi również równocześnie Trasa Wolbromska na odcinku od III obwodnicy w kierunku centrum miasta? Czy przebieg trasy tramwajowej musi być podporządkowany samochodom i utrudniać życie pasażerom komunikacji?
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Komentarze