Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy Warszawa zainwestuje w transport szynowy? Tramwaje i metro w budżecie na 2026 rok

infotram
16.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Warszawa przyjęła budżet na 2026 rok o rekordowej wartości ponad 28 mld zł, w którym jednym z najważniejszych filarów pozostają inwestycje w transport publiczny – w tym rozwój tramwajów oraz metra.

Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział przyspieszenie prac nad kluczowymi projektami szynowymi, które mają odciążyć ulice, poprawić mobilność i jakość życia mieszkańców.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe inwestycje tramwajowe zaplanowano w budżecie Warszawy na 2026 rok?
  2. W jaki sposób rozwój metra – w tym projektowanie linii M3 i przygotowania do autonomicznej M4 – wpłynie na mobilność mieszkańców stolicy?
  3. Dlaczego miasto przeznacza aż 5 mld zł na komunikację miejską i jakie korzyści ma przynieść tak wysokie dofinansowanie transportu publicznego?

Tramwajowe inwestycje

W 2026 roku miasto kontynuuje działania związane z rozbudową sieci tramwajowej. Wśród priorytetowych projektów znalazły się:

  • Budowa linii tramwajowej na Gocław – jeden z największych i najbardziej wyczekiwanych projektów w Warszawie, który ma skomunikować gęsto zaludnione osiedla z centrum miasta.
  • Tramwaj na Zieloną Białołękę – nowe połączenie ma zapewnić szybszy dojazd do metra i odciążyć ruch samochodowy w dynamicznie rozwijającej się dzielnicy.
  • Tramwaj przez Pole Mokotowskie – projekt poprawi obsługę komunikacyjną jednego z największych parków w mieście oraz połączy kluczowe węzły komunikacyjne.

Na inwestycje realizowane przez Tramwaje Warszawskie przewidziano 100 mln zł, co stanowi znaczące wsparcie dla dalszego rozwoju infrastruktury torowej.

Metro: kontynuacja M2, projektowanie M3 i prace nad autonomiczną linią M4

Metro pozostaje jednym z najważniejszych elementów warszawskiego systemu transportowego. W budżecie na 2026 rok zaplanowano:

Kontynuację budowy II linii metra (M2)

Na dokończenie odcinka do Ursusa – ze stacjami Ursus Niedźwiadek, Posag 7 Panien i Ursus Północny – miasto przeznaczy ponad 723 mln zł. To jedna z największych pojedynczych pozycji inwestycyjnych w budżecie.

Projektowanie III linii metra (M3)

Trwają prace koncepcyjne i projektowe związane z linią, która docelowo połączy Pragę-Południe z centrum miasta.

Przygotowania do budowy IV linii metra

Jak podkreślił prezydent Trzaskowski, planowana pierwsza w pełni autonomiczna linia metra będzie jednym z najbardziej nowatorskich projektów infrastrukturalnych w kraju. Miasto liczy na pozyskanie finansowania unijnego na realizację M3 i M4.

Remont torów w Warszawie /foto: UM Warszawa
Remont torów w Warszawie /foto: UM Warszawa

Rekordowe środki na komunikację miejską

Miasto planuje przeznaczyć 5 mld zł na transport publiczny, podkreślając konieczność dopłat, które mają zachęcać mieszkańców do wyboru ekologicznej komunikacji zbiorowej.

„Jeszcze nigdy nie było tak, żeby do każdego biletu dopłacać 75 procent. Robimy to, bo zależy nam, żeby transport publiczny był dla każdego” – zaznaczył prezydent.

Polityczne emocje wokół budżetu

Choć budżet przyjęto większością głosów – 37 radnych było za, 16 przeciw, 7 wstrzymało się – nie zabrakło sporów.

  • KO podkreśla rekordowy charakter budżetu, stabilność finansową miasta i prorozwojowy charakter inwestycji.
  • PiS krytykuje niedostateczne tempo przygotowania inwestycji i wskazuje na chaos w priorytetach, a także zwraca uwagę na deficyt budżetowy.
  • Lewica / Miasto Jest Nasze ocenia sytuację finansową miasta jako bardzo dobrą i stabilną.

Inwestycje szynowe fundamentem rozwoju miasta

Tramwaje i metro stanowią centralny punkt wieloletniej polityki transportowej Warszawy. Zapisane w budżecie wydatki pokazują, że miasto konsekwentnie stawia na:

  • zwiększenie przepustowości połączeń,
  • ograniczanie ruchu samochodowego,
  • poprawę jakości powietrza,
  • rozwój ekologicznego transportu szynowego.

W sumie w latach 2026–2030 Warszawa planuje przeznaczyć na inwestycje 16,5 mld zł, z czego transport publiczny pozostanie jednym z najważniejszych kierunków finansowania.

Komentarze