Czy tramwaj wróci do Lutomierska? Apel posłanki Pauliny Matysiak
Posłanka Paulina Matysiak z partii Razem interweniuje w sprawie przyszłości linii tramwajowej nr 43 z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska. Władze województwa łódzkiego rozważają budowę drogi rowerowej w miejscu dawnego torowiska, co w praktyce uniemożliwiłoby przywrócenie połączenia tramwajowego.
Parlamentarzystka apeluje o ponowną analizę sytuacji i poszukiwanie środków na modernizację linii.
Rozkład jazdy:
- Jakie argumenty przedstawiają zwolennicy przywrócenia linii tramwajowej nr 43 do Lutomierska?
- Jakie działania podjęła posłanka Paulina Matysiak, aby zapobiec likwidacji torowiska na rzecz drogi rowerowej?
- Jakie były wcześniejsze obietnice władz dotyczące przyszłości linii tramwajowej do Lutomierska i dlaczego mieszkańcy czują się oszukani?
Tramwaje wróciły do innych miast – dlaczego nie do Lutomierska?
Historia podmiejskich linii tramwajowych do Łodzi nie należy do najszczęśliwszych. W latach 90. zlikwidowano torowiska do Aleksandrowa Łódzkiego i Rzgowa. W 2017 roku zawieszono połączenia do Pabianic, w 2018 do Zgierza i Ozorkowa, a w 2019 roku także do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Na szczęście trasy do Pabianic, Zgierza i Konstantynowa zostały odnowione, a tramwaje wróciły na swoje tory.
Jednak los linii do Lutomierska pozostaje niepewny. Samorząd województwa zamiast rewitalizacji tramwaju planuje budowę drogi rowerowej w jego śladzie. To wzbudza sprzeciw mieszkańców i parlamentarzystki.
Oburzenie mieszkańców i obietnice władz
Likwidacja torowiska do Lutomierska spotkała się z dużym sprzeciwem społeczności lokalnej. Wielu mieszkańców czuje się oszukanych, ponieważ w 2019 roku zapewniano ich, że zawieszenie kursów tramwajowych jest jedynie tymczasowe.
Wśród głosów oburzenia pojawiają się komentarze:
„Jako mieszkaniec czuję się oszukany. Gdy w 2019 r. zamykano linię tramwajową, władze solennie zapewniały, że to tylko na chwilę, jak znajdą się pieniądze, to tory będą wyremontowane i tramwaj wróci.”
„Nie po to mój pradziadek dorzucał się do budowy tramwaju, żeby teraz go likwidowano zupełnie!”
„Po to mamy miejsce na tramwaj, żeby do Lutomierska jeździł tramwaj. Tyle czasu obiecywano powrót tramwaju i nagle się go porzuca zupełnie?”
Czy tramwaj i droga rowerowa mogą współistnieć?
Posłanka Paulina Matysiak podkreśla, że rozwój infrastruktury rowerowej jest ważny, ale nie może odbywać się kosztem komunikacji tramwajowej.
„Droga rowerowa jest potrzebna, ale nie kosztem tramwaju! Władze samorządowe powinny skupić się na pozyskaniu funduszy na modernizację linii nr 43. Przywrócenie tramwaju do Lutomierska to nie tylko kwestia komunikacji, ale też symboliczne podtrzymanie miejskiego charakteru tej miejscowości.”
Interwencja parlamentarzystki
Paulina Matysiak skierowała interwencję do marszałek województwa łódzkiego oraz burmistrzów Lutomierska i Konstantynowa, apelując o wstrzymanie decyzji o budowie drogi rowerowej na trasie dawnego torowiska.
W swoim piśmie posłanka zwraca uwagę, że podobne linie w regionie zostały zrewitalizowane i ponownie uruchomione, dlatego nie ma powodów, by zrezygnować z linii do Lutomierska. Jej zdaniem likwidacja torów byłaby krokiem wstecz wobec innych inwestycji tramwajowych w województwie.
Matysiak pyta też samorządowców o:
- Dotychczasowe starania w kierunku pozyskania środków na odbudowę linii tramwajowej,
- Plany długoterminowe dotyczące transportu publicznego w regionie,
- Przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie przyszłości trasy tramwajowej.
Przyszłość linii nr 43
Lutomiersk, który w 2022 roku odzyskał prawa miejskie, może w 2029 roku obchodzić 100-lecie istnienia tramwaju na tej trasie. Zamiast świętować tę rocznicę, mieszkańcy mogą jednak stracić szansę na powrót ekologicznego i wygodnego środka transportu.
Czy uda się ocalić linię tramwajową do Lutomierska? Odpowiedzi władz na interwencję posłanki Matysiak mogą okazać się kluczowe dla przyszłości tej trasy.
Komentarze