Czy metro dla 10 miast według Władysława Kosiniaka-Kamysza to metro? Poznaliśmy więcej szczegółów i listę … 8 miast
Wicepremier i minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz podczas publicznego wystąpienia zwrócił uwagę na ogromne różnice w rozwoju sieci metra pomiędzy Polską a zachodnimi krajami Europy.
Jak podkreślił, w czasie gdy we Francji metro działa w sześciu miastach, w Hiszpanii w pięciu dużych i czterech mniejszych, a podobna sytuacja ma miejsce we Włoszech czy Niemczech, Polska wciąż posiada metro wyłącznie w Warszawie.
Rozkład jazdy:
- Jakie argumenty Władysław Kosiniak-Kamysz przedstawił, porównując rozwój metra w Polsce z innymi krajami Europy?
- Na czym ma polegać koncepcja „podziemnej kolei zintegrowanej z liniami naziemnymi” i dlaczego uznano ją za tańszą alternatywę dla klasycznego metra?
- W jaki sposób planowane linie metra miałyby pełnić funkcję schronów i jakie doświadczenia z Kijowa zostały wskazane jako inspiracja?
Propozycja budowy metra w ośmiu polskich miastach
— Po 35 latach wolności mamy jedno metro tak z trudem budowane — mówił Kosiniak-Kamysz, wskazując, że poziom rozwoju infrastruktury podziemnej komunikacji miejskiej w Polsce pozostaje daleko w tyle za standardami europejskimi.
Polityk zaprezentował koncepcję, która zakłada budowę metra – a w praktyce podziemnej kolei zintegrowanej z istniejącymi liniami kolejowymi – w ośmiu największych polskich aglomeracjach. Według jego propozycji nowe linie miałyby powstać w:
- Warszawie (rozbudowa istniejącej sieci),
- Łodzi,
- Krakowie,
- Wrocławiu,
- Poznaniu,
- Gdańsku,
- Białymstoku,
- Lublinie.
Kosiniak-Kamysz przypomniał, że w Łodzi trwają już duże inwestycje związane z tunelem średnicowym i modernizacją sieci kolejowej. Według jego słów metro w nowych miastach nie miałoby być klasycznym systemem całkowicie podziemnym, lecz koleją aglomeracyjną schodzącą pod ziemię na odcinku około 10–11 km, zintegrowaną z istniejącą infrastrukturą.
Koszt: 32 mld zł. 0,5 mld zł za kilometr
Projekt, jak ocenił wicepremier, miałby kosztować około 32 miliardów złotych w sześciu miastach, przy założeniu, że kilometr takiej podziemnej linii kosztowałby około 0,5 mld zł.
— Przeanalizowaliśmy to bardzo dokładnie i powiem kilka konkretów — dodał, podkreślając, że koncepcja jest przemyślana zarówno pod względem technicznym, jak i bezpieczeństwa.
Podziemne stacje jako schrony dla ludności
Jednym z głównych argumentów Kosiniaka-Kamysza jest kwestia bezpieczeństwa obywateli. Według jego obliczeń:
- 114 tys. osób mogłoby korzystać z podziemnych stacji jako długotrwałych schronów,
- 500 tys. osób – jako miejsc krótkotrwałego schronienia.
Wicepremier zaznaczył, że pomysł inspirowany jest rozwiązaniami z Kijowa, gdzie metro pełni kluczową funkcję ochronną podczas nalotów. — 70 tys. osób znajduje tam schronienie w momentach zagrożenia — przypomniał.
Metro jako element obrony cywilnej i rozwoju miast
Władysław Kosiniak-Kamysz argumentuje, że rozwój sieci „kolei tunelowych” w największych polskich miastach mógłby pełnić jednocześnie dwie funkcje:
- Transportową – jako szybka, niezależna od korków komunikacja aglomeracyjna.
- Obronną – jako element infrastruktury schronowej w sytuacjach kryzysowych.
Jak podkreślił, projekt ma charakter strategiczny, obejmujący zarówno rozwój nowoczesnej komunikacji miejskiej, jak i poprawę bezpieczeństwa ludności cywilnej.
Podziemna kolej zamiast klasycznego metra
Na zakończenie wicepremier wyjaśnił, że jego propozycja to nie tyle klasyczne metro, ile podziemna kolej miejska – połączona z naziemną siecią kolejową i wpinająca się w istniejące linie. Rozwiązanie to ma umożliwić budowę nowych odcinków szybciej i taniej niż w przypadku tradycyjnych systemów metra.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze