Częstochowa z unijnym wsparciem na modernizację linii tramwajowej do Kucelina
Częstochowa zdobyła kolejne dofinansowanie unijne na rozwój komunikacji publicznej. Tym razem miasto otrzymało 43,9 mln zł na przebudowę torowiska tramwajowego do Kucelina.
To ostatni odcinek częstochowskiej sieci tramwajowej, który nie doczekał się jeszcze modernizacji.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne zmiany odczują pasażerowie po modernizacji torowiska do Kucelina?
- Czy w ramach inwestycji planowane jest także zakupienie nowych tramwajów dla obsługi tej linii?
- W jaki sposób przebudowa torowiska ma wpłynąć na rozwój strefy przemysłowej na terenach pohutniczych?
Ostatni brakujący fragment torowiska
Projekt obejmie odcinek od ul. Gilowej do pętli Kucelin. Powstanie tam nowe torowisko, sieć trakcyjna, przystanki, pętla końcowa, a także infrastruktura towarzysząca – w tym oświetlenie i monitoring. Miasto przebuduje również wiadukty nad torem surówkowym w alei Pokoju, aby dostosować ich nośność do ruchu nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.
Zadanie zostanie zrealizowane w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Ogłoszenie przetargu nastąpi po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Zakończenie prac przewidziano do końca 2028 roku.
Korzyści dla mieszkańców i gospodarki
Jak podkreśla zastępca prezydenta miasta Łukasz Kot, inwestycja poprawi komfort podróży i wzmocni połączenie terenów przemysłowych na obszarach pohutniczych z centrum Częstochowy. Dzięki temu łatwiejszy stanie się dojazd do pracy dla mieszkańców i zatrudnionych w firmach zlokalizowanych w rejonie Kucelina.
Modernizacja wpisuje się także w założenia „Planu na Nową Częstochowę”, który zakłada lepsze skomunikowanie rozwijających się terenów inwestycyjnych transportem publicznym i drogowym.
Unijne wsparcie na szeroką skalę
Promesa na modernizację tramwaju do Kucelina pochodzi z programu FENIKS 2021–2027 (działanie „Transport Miejski”), którego operatorem jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie w wysokości 43,9 mln zł stanowi 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji szacowanych na 51,6 mln zł. Łączne wydatki wraz z częścią drogową to ok. 83,4 mln zł.
Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk zaznacza, że mimo późnego startu w dostępie do funduszy unijnych, miasto skutecznie wykorzystuje skrócony czas:
– Pozyskaliśmy już ponad 300 mln zł z Unii na 21 projektów miejskich i 38 przedsięwzięć szkolnych. Kolejne są w trakcie oceny.
Nowoczesna komunikacja w Częstochowie
Oprócz inwestycji tramwajowej miasto rozwija też transport zeroemisyjny. Podpisano kontrakt z Solarisem na dostawę 10 autobusów elektrycznych o wartości 44,1 mln zł. Pięć pojazdów trafi do Częstochowy jeszcze w tym roku, a kolejne pięć do końca lutego 2026 r. Miasto planuje także zakup ponad 40 kolejnych elektryków w ramach przyszłych naborów programu FENIKS.
Dzięki pozyskanym środkom unijnym Częstochowa inwestuje nie tylko w komunikację, ale również w centra przesiadkowe, odnawialne źródła energii, termomodernizacje szkół i urzędów, wsparcie seniorów i rodzin, a także rozwój kompetencji zawodowych mieszkańców.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze