Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Częstochowa: Prostowanie torów na Ostatnim Groszu

infotram
05.02.2010 16:28
0 Komentarzy

Przygotowania na przyjęcie niskopodłogowych tramwajów MPK rozpocznie od remontu najgorszych na całej linii torów – w al. Niepodległości. Tramwaje niskopodłogowe – za unijne fundusze MPK kupi siedem takich zestawów – wymagają może nie idealnych, ale przynajmniej dobrych torowisk. Tego kryterium na pewno nie spełniają szyny na Ostatnim Groszu, które po 50 latach eksploatacji tylko w przybliżeniu mają normalny rozstaw (1435 mm). Czują to zresztą pasażerowie, gdy tramwajem rzuca niemiłosiernie na wszystkie strony.
W ubiegłym roku punktowo poprawiono tory w najgorszych miejscach, aby dotrwały do generalnego remontu. – Naprawianie 900-metrowego odcinka w al. Niepodległości – od ul. Bór do zajezdni – zaplanowaliśmy od 5 do 18 lipca – informuje Marcin Maranda, rzecznik MPK.
Wymienione zostaną podkłady i szyny oraz podsypka. Poprawi się odwodnienie. To nie wszystko jednak: do taboru niskopodłogowego będą dostosowane perony.
Obecnie jeżdżące po Częstochowie tramwaje mają podłogę na wysokości aż 89 cm od ziemi i dwa stopnie przy wejściu. W nowoczesnych pojazdach podłoga znajduje się na wysokości zaledwie 35 cm a stopni nie ma żadnych. Po podwyższeniu peronów do 26 cm nad tzw. główkę szyny, między chodnikiem a podłogą wagonu będzie już tylko kilka centymetrów różnicy! Wjechanie do tramwaju np. wózkiem inwalidzkim albo dziecinnym stanie się banalnie proste.
Przebudowa peronów musi też uwzględniać gabaryty nowych tramwajów – tak, by nie ocierały o krawężniki, a także, by ich drzwi – odsuwane na zewnątrz, a nie do środka, jak w starych tramwajach – o nic nie zawadzały.
W czasie dwutygodniowego remontu torowiska, tramwaje mają jeździć tylko między zajezdnią a Kucelinem, zaś na reszcie trasy pojawią się autobusy. Bez przesiadki z Północy na Raków będzie można pojechać tylko nocą: zastępcza linia autobusowa oznakowana zostanie jako N5.
W następnej kolejności na remont czekają pozostałe odcinki torowiska w al. Niepodległości, tzn. od zajezdni do PZU i od Boru do ronda Mickiewicza.Na tym ostatnim fragmencie czeka na naprawy także wiadukt. W tym roku Miejski Zarząd Dróg przygotowuje projekt techniczny prac, a w 2011 r. planuje przeprowadzić remont konstrukcji (wtedy przez pewien czas al. Niepodległości stanie się nieprzejezdna). Torowisko ułożone zostanie tak jak na wiadukcie w al. Pokoju, czyli na betonowych płytach. Szczegóły.

Komentarze