Częstochowa: Miasto rozpisało przetarg na budowę linii tramwajowej
To będzie jedna z największych inwestycji komunikacyjnych dekady – pochłonie prawie 100 mln zł, ale tylko 15 proc. tej kwoty da Częstochowa. Resztę dołoży Unia Europejska. Częstochowa dołączyła do miast, które postawiły na tramwaje. Są to zarówno duże ośrodki, jak Poznań czy Kraków (z jedynym w Polsce półtorakilometrowym tunelem tramwajowym), jak i dużo mniejsze. Niespełna stutysięczny Grudziądz za pieniądze unijne kompleksowo remontuje całą swoją sieć, a 130-tysięczny Elbląg do istniejących 15 km dobudował już 5 km i na tym nie poprzestaje. Dwa miasta: Płock (126 tys.) i Olsztyn (176 tys.) rozważają budowę tramwajów od zera, ale bardziej zaawansowana jest stolica Warmii, której przyznano fundusze unijne.
Częstochowa z jedną linią o długości 10 km, potentatem tramwajowym nie jest, ale jej pozycja wzrośnie po otwarciu za dwa lata nowej, liczącej 4,5 km trasy. Tramwaje na Błeszno pojadą od estakady ul. Jagiellońską, Orkana, al. 11 Listopada, Jesienna, Rakowską, Limanowskiego do pętli w rejonie ul. Żareckiej. We środę Urząd Miasta rozpisał przetarg, który ma wyłonić wykonawcę tej inwestycji. Na oferty magistrat czeka do 24 kwietnia.
O rozbudowie częstochowskiej sieci myślano od wielu lat, ale inwestycja stała się możliwa dopiero po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Częstochowa zdobyła w konkursie pieniądze na dwa przedsięwzięcia tramwajowe: 84 mln zł na budowę nowej linii i 44 mln zł na zakup siedmiu niskopodłogowych zestawów tramwajowych. W obu wypadkach jest to 85 proc. kosztów.
Przez długie lata, gdy rozważania o tramwaju na Błeszno były tylko teoretyczne, zmieniały się poglądy, którędy puścić tory. Pierwsza wersja mówiła o al. Wojska Polskiego i ul. Bohaterów Katynia, a następnie w prawo na Jesienną. Druga – o ominięciu wzgórza błeszneńskiego od zachodu, al. 11 Listopada. I ten wariant rozważano, gdy cztery lata temu zaczęto na serio przymierzać się do inwestycji, widząc szansę w funduszach unijnych. Zwyciężył jednak inny wariant: przez ulice Jagiellońską i Orkana. Uznano bowiem, że tramwaj nie spełni swojej roli jeśli ominie centrum Wrzosowiaka. Interesująca była też koncepcja budowy linii przez ul. Gajową, w czym wzorowano się na najlepszych w tej chwili na świecie rozwiązaniach francuskich: cichobieżne tramwaje puszcza się tam w sam środek osiedli, blisko domów, by do przystanku komunikacji publicznej było równie blisko jak do własnego auta. Mieszkańcy Wrzosowiaka taki pomysł skrytykowali, bojąc się hałasu, a miasto się nie upierało.
Jeśli uda się szybko rozstrzygnąć przetarg, to budowa tramwaju na Błeszno zacznie się w drugiej połowie roku. Jej finał zaplanowano na listopad 2012 r. W tym samym czasie do Częstochowy mają przyjechać nowe wagony.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze