Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z pierwszą podmiejską linią tramwajową z Pragi do Zdib?

infotram
12.02.2025 12:30
0 Komentarzy

Pražská integrovaná doprava ogłosiła ważny kamień milowy w rozwoju transportu publicznego – tramwaj do Zdib uzyskał decyzję o warunkach zabudowy.

Oznacza to, że pierwszy podmiejski tramwaj łączący Pragę z regionem środkowoczeskim jest coraz bliżej realizacji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa może rozpocząć się w ciągu dwóch lat, a jej zakończenie przewidywane jest na rok 2029.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne korzyści przyniesie nowa linia tramwajowa mieszkańcom północnej aglomeracji Pragi?
  2. Jakie zmiany w częstotliwości kursowania tramwajów są planowane na trasie Kobylisy – Zdiby?
  3. Jakie są dalsze plany rozbudowy linii tramwajowej po jej uruchomieniu w 2029 roku?

Nowa linia tramwajowa – dlaczego jest potrzebna?

Projekt tramwaju do Zdib to odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe aglomeracji północnej Pragi oraz na problematyczny dojazd do miasta od strony autostrady D8. Nowa linia ma zapewnić alternatywę dla często zakorkowanego wjazdu do Pragi oraz usprawnić komunikację w rejonie.

Kluczowym elementem projektu jest duży parking przesiadkowy w Sedlcu przy autostradzie D8. Dzięki temu podróżni będą mogli zostawić swoje samochody i skorzystać z tramwaju, który w szybki i sprawny sposób dowiezie ich do centrum Pragi oraz do stacji metra Kobylisy. Nowa linia przyczyni się także do poprawy jakości życia mieszkańców północnych przedmieść Pragi, oferując im niezawodny i częsty transport publiczny.

Tramwaje co cztery minuty

Zgodnie z planami, trasa będzie obsługiwana przez tramwajową linię nr 17, której kursy w godzinach szczytu uzupełni linia nr 10. W efekcie tramwaje mają kursować co cztery minuty, oferując bezpośrednie połączenie m.in. z Holešovicami i Palmovką. Podróż z końcowego przystanku w Sedlcu do metra Kobylisy ma trwać zaledwie 12 minut.

Prezentacja projektu i reakcja mieszkańców

Szczegółowe plany nowej trasy zostały przedstawione 11 września 2023 roku w sokolovni we Veltěži. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Středočeskiego kraje, IDSK oraz projektanci odpowiedzialni za realizację inwestycji. Podczas spotkania omówiono zarówno przebieg nowej linii, jak i przyszłe zmiany w funkcjonowaniu transportu publicznego po jej uruchomieniu.

Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem – przybyło ponad 110 mieszkańców, którzy aktywnie zadawali pytania przez niemal półtorej godziny. Na wszystkie wątpliwości udzielono odpowiedzi, a dyskusja zakończyła się po ponad dwóch godzinach.

Plany na przyszłość

W perspektywie długoterminowej planowane jest przedłużenie linii tramwajowej aż do Odoleny Vody, co jeszcze bardziej usprawni komunikację w regionie.

Więcej szczegółowych informacji, w tym dokumentację projektową i prezentację, można znaleźć na stronie internetowej gminy Zdiby: obeczdiby.cz.

Projekt tramwaju do Zdib to ogromny krok w stronę zrównoważonego i efektywnego transportu w regionie Pragi i Środkowoczeskiego Kraju. Dzięki niemu mieszkańcy zyskają szybsze i wygodniejsze połączenie z centrum miasta, a korki na wjeździe do Pragi staną się mniej uciążliwe.

Komentarze