Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co dalej z tramwajem na wrocławskie Jagodno? Drogie oferty  

infotram
10.03.2025 09:30
0 Komentarzy

Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty na projekt linii tramwajowej na Jagodno oraz rozbudowy ulicy Buforowej. Do przetargu stanęło pięć firm, a zaproponowane ceny wahają się od 3,4 do 9,5 mln złotych.

Miasto zamierzało przeznaczyć na ten projekt niecałe 3 mln zł, więc teraz musi zdecydować, czy dołożyć brakującą kwotę, czy unieważnić przetarg.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne przeszkody proceduralne, które opóźniały rozpoczęcie projektu tramwaju na Jagodno?
  2. Dlaczego miasto zdecydowało się najpierw na budowę buspasa zamiast od razu torowiska tramwajowego?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie budowy linii tramwajowej na Jagodno i jakie korzyści przyniesie to mieszkańcom?
Tramwaj na Jagodno
Tramwaj na Jagodno

Oferty firm projektowych

W przetargu wpłynęły następujące oferty:

  • Infra – Centrum Doradztwa – 3 382 500 zł
  • Databout – 3 419 400 zł
  • Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem – 3 808 941 zł
  • Biuro Projektów Dróg i Mostów „BBKS-PROJEKT” – 6 683 697 zł
  • Konsorcjum Dolnośląska Pracownia Projektowa i Roadcom – 9 490 800 zł

Jeśli jedna z najtańszych ofert spełni wymagania formalne, miasto będzie musiało dopłacić od 412 do 449 tysięcy złotych. Obecnie trwa analiza ofert.

Jeden projektant, dwa zadania

Zwycięzca przetargu będzie odpowiedzialny za dwa projekty: zaprojektowanie linii tramwajowej na Jagodno oraz rozbudowa ulicy Buforowej do czterech pasów.

    Rozwiązanie to ma zapewnić spójność koncepcji, uwzględniając skrzyżowania i sygnalizację świetlną. Buforowa na całej długości ma być czteropasmowa, co poprawi komunikację dla osób poruszających się samochodami.

    Dlaczego powstaje buspas, a nie od razu torowisko?

    Obecnie budowana jest wydzielona trasa autobusowa. Pierwotnie nie było możliwe zaprojektowanie torowiska, ponieważ linia tramwajowa musi przeciąć tory kolejowe linii nr 285. Brak regulacji prawnych uniemożliwiał takie rozwiązanie, a PKP PLK nie wyrażały zgody na skrzyżowanie.

    Dopiero 3 lutego 2025 roku pojawiło się rozporządzenie Ministra Infrastruktury regulujące warunki techniczne dla takich skrzyżowań. To pozwoliło na wznowienie prac projektowych.

    Buspas został zaprojektowany w sposób umożliwiający przyszłe ułożenie torowiska – jego konstrukcja spełnia wszystkie wymagania dotyczące nośności i geometrii. Nawet przystanki są przystosowane do obsługi tramwajów.

    Tramwaj na Jagodno
    Tramwaj na Jagodno

    Wyzwania projektowe

    Projektowanie torowiska na buspasie nie stanowi dużego wyzwania technicznego, ponieważ cała infrastruktura jest już dostosowana do obciążeń generowanych przez tramwaje. Największym problemem pozostaje skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi.

    PKP PLK planują w przyszłości wyniesienie linii kolejowej na nasyp, co rozwiąże problem skrzyżowania. Do tego czasu konieczne będzie tymczasowe rozwiązanie w postaci krzyżówki tramwajowo-kolejowej. Projektant będzie musiał uzgodnić szczegóły z PKP PLK, a realizacja tego etapu może zająć najwięcej czasu.

    Etapy realizacji inwestycji

    Ze względu na wcześniejsze opóźnienia i trudności proceduralne, inwestycja jest realizowana etapami:

    Budowa buspasa – trasa autobusowa gotowa w 2025 roku.

    Zaprojektowanie torowiska tramwajowego – 18 miesięcy od momentu podpisania umowy.

    Budowa linii tramwajowej – po zakończeniu etapu projektowego.

      Pierwsze tramwaje na Jagodno mogą pojawić się najwcześniej w 2028 roku.

      Korzyści dla mieszkańców

      Budowa linii tramwajowej na Jagodno znacząco poprawi komunikację w tej dynamicznie rozwijającej się części Wrocławia. Obecnie mieszkańcy muszą polegać na autobusach, co powoduje korki i długie czasy przejazdu. Tramwaj zapewni szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta, jednocześnie zmniejszając ruch samochodowy na ulicy Buforowej.

      Choć proces realizacji tramwaju na Jagodno napotkał wiele trudności, projekt w końcu rusza do przodu. Obecnie trwa wybór wykonawcy dokumentacji projektowej, a miasto analizuje, czy zwiększyć budżet na ten cel. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w połowie 2028 roku mieszkańcy będą mogli korzystać z nowoczesnej linii tramwajowej, która usprawni transport w południowej części Wrocławia.

      Komentarze