Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cieszyn remontuje rynek w ramach tramwajowego projektu

infotram
20.06.2022 11:15
0 Komentarzy
Rusza remont i przebudowa głównego rynku w Cieszynie. Rzecznik magistratu Katarzyna Koczwara poinformowała PAP, że w poniedziałek rozpocznie się on od demontażu kostki brukowej.

Całość remontu będzie kosztowała blisko 11,4 mln zł. Prace potrwają rok.

Remont

„Przetarg wygrała firma z Bielska-Białej. Jednym z kryteriów przy wyborze tej oferty było jej doświadczenie w pracach w zabytkowych przestrzeniach i zorganizowanie badań archeologicznych” – powiedziała w rozmowie z PAP Katarzyna Koczwara.

Z dokumentacji przetargowej wynika, iż cieszyński rynek czeka remont oraz przebudowa. Remontu konserwatorskiego doczeka się znajdująca się w centrum placu fontanna św. Floriana. Prace obejmą zagospodarowanie zieleni i małej architektury.

Zakres robót obejmie m.in. wyrównanie poziomów placu i okalającej go jezdni wraz z wymienioną nawierzchni. Odtworzona zostanie nawierzchnia granitowa. W obrębie płyty rynku umieszczone zostaną elementy małej architektury, jak donice z zielenią, ławki, czy stojaki na rowery. Zamówienie obejmuje nasadzenia nowych drzew i przesadzenie istniejących. Pracom towarzyszyły będą badania archeologiczne.

Ze specyfikacji wynika, że realizacja zadania potrwa rok.

Remont jest elementem projektu o nazwie „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki”. W pierwszym etapie prace objęły ulicę Głęboką, która wiedzie od rynku w kierunku wzgórza Zamkowego i mostu granicznego nad rzeką Olzą. Zakończył się on w ub.r.

Powstanie rynku datowane jest na schyłek XV w. Obecnie w jego centrum znajduje się fontanna św. Floriana, ustawiona w latach 70. XVIII w. Wzniesione kamienice są stylu barokowo-klasycystycznym.

Ul. Głęboka liczy ok. 400 m i przebiega od głównego placu miasta w bezpośrednie pobliże mostu granicznego z Czechami. Zakres prac obejmował m.in. przebudowę i remont jezdni oraz chodników. O tramwajach przypomina m.in. szyna wkomponowana w nawierzchnię.

Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone miedzy Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r. (PAP)

Komentarze