Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bydgoszcz chce wycofać wszystkie Konstale

infotram
18.03.2022 15:15
0 Komentarzy
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal” 805Na.

To tyle, ile nowych tramwajów chce pozyskać miasto.

Od 41 lat

Najstarsze Konstale mają 41 lat. To od czasów „eNek” najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na). Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.

Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.

Nowe składy

W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje. Dostawcą wszystkich jednostek była bydgoska „Pesa”, która złożyła w przetargach najkorzystniejsze oferty.

Jak pisaliśmy na łamach InfoTram.pl Bydgoszcz uruchomiła procedurę zakupu kolejnych tramwajów. Celem jest zastąpienie wszystkich starych wozów nowymi „niskopodłogowcami”. W pierwszym etapie zamawianych jest 10 tramwajów. W najbliższych latach planowany jest zakup jeszcze kolejnych 36 wozów.

Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło ogłosić przetarg na dostawę 10 szt. fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich. Wraz z tramwajami zamawiane jest specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.

Opis przedmiotu zamówienia i dokumentacja przetargowa zostały opracowane wspólnie przez ZDMiKP oraz MZK w Bydgoszczy. 

Zakupy są ściśle powiązane z pozyskiwanym dofinansowaniem zewnętrznym. Dlatego poza podstawowym zakresem zamówienia, przewidziana jest możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy 29 szt. długich i 7 szt. krótkich tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym i świadczeniami dodatkowymi.

Zależy nam by wybrany producent pojazdów, podstawową część zamówienia na dostawę 10 tramwajów oraz wszystkich pozostałych elementów przedmiotu zamówienia podstawowego, zrealizował do końca listopada 2023 roku. Natomiast pozostałe zamówienie planujemy sukcesywnie realizować, w kolejnych 6 latach. W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027 – podał bydgoski ZDMiKP.

Komentarze