Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna na finiszu. Kiedy koniec?
Dobiega końca budowa nowej linii tramwajowej w Katowicach wzdłuż ul. Grundmanna – wynika z informacji tamtejszego magistratu.
W związku z tym na Drogowej Trasie Średnicowej, którą przecina wiaduktem powstająca linia, od środy będzie wprowadzana nowa tymczasowa organizacja ruchu.
Jeszcze trwają prace
Prace dotyczą m.in. rejonu dwupoziomowego skrzyżowaniu Drogowej Trasy Średnicowej, a ściślej ul. Chorzowskiej, której częścią wiedzie DTŚ, z ul. Stęślickiego/Grundmanna.
Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic do Gliwic (DW 902) to najważniejsza – obok odcinka autostrady A4 – arteria drogowa w Górnośląsko-Zagłębiowskiej-Metropolii. Zbliżona standardem do drogi ekspresowej, wytyczona w pobliżu centrów miast, obsługuje ruch lokalny. Z ruchem na poziomie kilkudziesięciu tysięcy pojazdów w ciągu doby DTŚ uzupełnia i odciąża równoległą autostradę A4 przeznaczoną dla tranzytu.
W Katowicach DTŚ wiedzie od węzła ul. Roździeńskiego, Murckowskiej i Bagiennej, m.in. przez tunel pod rondem im. gen. J. Ziętka i dalej wydzielonymi jezdniami wzdłuż ul. Chorzowskiej, gdzie pokonuje rejon skrzyżowania ul. Stęślickiego/Grundmanna. To tam od ub. roku powstaje ok. 600-metrowy odcinek linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna, który będzie połączony z istniejącymi torowiskami wzdłuż ul. Gliwickiej i Chorzowskiej.
Podczas budowy DTŚ kilkanaście lat temu przygotowano przyczółki wiaduktu tramwajowego planowanego już wówczas połączenia, którym tramwaje będą przecinały ul. Chorzowską, nad jezdniami „średnicówki”. Wiadukt i torowiska na nim są już niemal gotowe; ostatnio, pod koniec października, nową sieć trakcyjną na wiadukcie włączano do sieci linii wzdłuż ul. Chorzowskiej (przy wstrzymanym na kilka dni ruchu tramwajów z Katowic do Chorzowa).
„W związku z dobiegającą końca budową linii tramwajowej od środy 8 listopada br. na DTŚ w rejonie ulicy Grundmanna będzie obowiązywała nowa tymczasowa organizacja ruchu” – podano w biuletynie katowickiego samorządu. „W tym dniu udrożnione zostaną lewe pasy ruchu (DTŚ – PAP), wyłączone natomiast zostaną pasy awaryjne. Nowa organizacja ruchu wprowadzona zostanie na okres do trzech tygodni” – zasygnalizowano.
Budowa torów
Ogółem tramwajowa inwestycja przewiduje budowę ok. 1900 metrów toru pojedynczego, uwzględniając fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi wzdłuż ul. Gliwickiej i ul. Chorzowskiej. Główne wyzwania to wiadukt nad DTŚ i most nad Rawą oraz połączenia z istniejącymi liniami.
Nowe połączenie umożliwi prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach: ma poprawić ofertę komunikacyjną w centrum Katowic, dając możliwości urozmaicenia tras linii tramwajowych, dzięki połączeniu dwóch magistralnych ciągów komunikacyjnych. Możliwe będzie też uruchomienie linii śródmiejskiej, albo – w razie kolizji czy awarii – skierowanie ruchu na objazd.
Zadanie jest częścią „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-20.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze