Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Zgrzyty przy budowie rządowej dzielnicy na terenach dworca Nyugati

infotram
10.12.2007 15:34
0 Komentarzy
Jak pisze węgierska gazeta Hírszerző —coraz więcej chmur gromadzi się nad projektem zabudowy terenów obecnego dworca kolejowego Budapeszt-Nyugati p.u. i zbudowania tam dzielnicy rządowej. Jako pierwszy projekt ten zablokował samorząd dzielnicy Terézváros, na terenie której leży połowa dworca (druga połowa to dzielnica Angyalföld). Okazało się także, że plany trzeba zmienić dlatego, bo zaprojektowano zabudowę terenów, które wcale nie należą do dworca, a wywłaszczenie ich absolutnie nie jest możliwe.
Dzielnica Terézváros liczy na zbudowanie linii tramwajowej od placu Deák do szpitala MÁV przy alejach Dózsa György, alejami Bajcsy-Zsilinszky i Podmaniczky, którą obiecywano przy projektowaniu dzielnicy rządowej. Druga odnoga tej linii ma pójść terenami dzielnicy Angyalföld alejami Váci út do placu Lehel i połączyć kończącą tu swój bieg linię tramwajową nr.14 jadącą do Újpest z liniami 47 i 49 dochodzącymi z dzielnic Kelenföld i Budafok do placu Deáka w centrum. Tymczasem stolica nie ma pieniędzy na budowę tych i innych linii, bowiem wszystkie środki idą na czwartą linię metra. 
Do tych samych planów należy także budowa mostu drogowo-tramwajowego między Aquincum i Újpest na wysokości obwodnicy kolejowej oraz jako 5 linia metra, połączenie kolei BHÉV pod Dunajem kursujących z placu Batthány do Szentendre i od placu Boráros do dzielnicy Csepel, oraz od Közvágóhíd do Ráckeve. Budowę mostu oficjalnie już odroczono, a o piątej linii metra nic już się nie mówi. Tymczasem Stołeczny Związek Komunikacyjny (Budapesti Közlekedési Szövetség) na opak coraaz głośniej mówi o stworzeniu sieci S-bahn na bazie stołecznych linii i bocznic kolejowych. Oczywiście bez określenia terminów i funduszy…
Wracając do dzielnicy rządowej i likwidacji dworca Nyugati. Pomysł skierowania pociągów do dworca Rákosrendező wywołał burzę protestów. Nic dziwnego: pojazdami komunikacji miejskiej, dworzec ten absolutnie nie ma żadnego połączenia! Wprawdzie od lat planuje się przeniesienie pod ten dworzec pierwszej linii metra oraz pętli tramwajów linii 3 i 69, ale i ten projekt stale jest odkładany. A przecież już obecnie komunikacja w tym rejonie stolicy w godzinach nie tylko szczytu dosłownie zatyka się! A dworzec Rákosrendező leży ok 5 km od centrum!
Dziennik Magyar Nemzet podkreśla, że inwestycja ta kosztować będzie nie 141 miliardów, jak zaplanowano, ale najmniej dwa razy tyle, właśnie z powodu konieczności dokonania inwestycji komunikacyjnych.

Komentarze