Budapeszt uruchamia expressową linię tramwajową. Współpraca BKK i MAV
Od 25 sierpnia do 20 września 2025 r. jeden z najważniejszych węzłów kolejowych Budapesztu – Keleti pályaudvar – zostanie całkowicie wyłączony z ruchu. Powodem jest miesięczna modernizacja i prace konserwacyjne.
W tym czasie żaden pociąg nie będzie tam rozpoczynał ani kończył kursu. Aby zapewnić pasażerom sprawne podróże, Budapesti Közlekedési Központ (BKK) we współpracy z MÁV-csoport przygotował szereg rozwiązań ułatwiających komunikację.
Rozkład jazdy:
- Jak długo potrwa zamknięcie dworca Keleti w Budapeszcie i z jakiego powodu zostało wprowadzone?
- Jaką rolę pełni nowa linia tramwajowa 37E i jakie są jej główne przystanki?
- Na których liniach komunikacji miejskiej w Budapeszcie obowiązują bilety MÁV podczas zamknięcia dworca Keleti?
Nowy expressowy tramwaj 37E
Najważniejszą nowością jest uruchomienie specjalnej linii 37E, kursującej między Blaha Lujza tér a stacją kolejową Kőbánya felső. To właśnie tam kończyć będą bieg liczne pociągi regionalne, m.in. relacji Hatvan i Szolnok, a także pociągi międzyregionalne Agria i Mátra.
Express zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach, dzięki czemu czas przejazdu skróci się o 3–4 minuty. Linia zapewnia szybkie połączenie z centrum, Nagykörutem, Hungária körutem oraz liniami metra M2 i M4.
Lista przystanków 37E:
- Blaha Lujza tér (stacja metra M2),
- II. János Pál pápa tér (stacja metra M4),
- Teleki László tér,
- Magdolna utca,
- Hidegkuti Nándor Stadion,
- Kőbánya felső vasútállomás,
- Élessarok,
- Sörgyár.
Równolegle kursują linie 37 i 37A, zatrzymujące się na wszystkich przystankach. W godzinach szczytu tramwaje na wspólnym odcinku odjeżdżają nawet co 3–5 minut.
Szybsze i częstsze kursy
Nowa linia 37E nie jest tylko rozwiązaniem doraźnym – BKK traktuje ją jako element większej strategii. W ramach programu „villamosgyorsítási program” stolica Węgier dąży do skrócenia czasów przejazdu tramwajów, poprawy synchronizacji sygnalizacji świetlnej i eliminacji zbędnych ograniczeń prędkości.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy zastępcze i metro
MÁV uruchomił także autobusy zastępcze kursujące pomiędzy Puskás Ferenc Stadion M a stacją Kőbánya felső. Dodatkowo w komunikacji miejskiej wprowadzono zmiany:
- Metro M2 od 1 września kursuje częściej w porannych godzinach szczytu.
- Metro M3 i M4 stanowią główną alternatywę dojazdu do innych dworców – Nyugati, Kelenföld, Újpest czy Kőbánya-Kispest.
- Autobusy kursujące ul. Jászberényi (linie 97E, 161, 161A, 161E, 168E, 169E, 261E) dodatkowo zatrzymują się przy Rákos vasútállomás, a linia 202E zatrzymuje się również przy Kozma utca.
Wspólny bilet – kolejowy i miejski
Na czas zamknięcia wprowadzono także wspólne honorowanie biletów kolejowych w komunikacji miejskiej. Pasażerowie z biletami MÁV mogą korzystać m.in. z:
- metra M2 na odcinku Örs vezér tere – Keleti,
- metra M3 na odcinku Nyugati – Kőbánya-Kispest,
- całej linii metra M4,
- tramwajów 37, 37A, 37E (od Blaha Lujza tér do Kőbánya felső),
- autobusów 10, 97E, 161, 161A, 161E, 168E, 169E,
- nocnych linii 901 i 918 (Kelenföld – Puskás Ferenc Stadion),
- nocnych linii 956 i 990 (Keleti – Rákos vasútállomás).
Cel: komfort i bezpieczeństwo
BKK podkreśla, że wszystkie wprowadzone działania mają zagwarantować, aby pasażerowie – mimo utrudnień – mogli podróżować szybko, wygodnie i bezpiecznie. Władze komunikacyjne zalecają sprawdzanie aktualnych informacji w aplikacji BudapestGO oraz na stronie MÁV-csoport.
Komentarze