Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt uruchamia expressową linię tramwajową. Współpraca BKK i MAV

infotram
22.08.2025 17:30
0 Komentarzy

Od 25 sierpnia do 20 września 2025 r. jeden z najważniejszych węzłów kolejowych Budapesztu – Keleti pályaudvar – zostanie całkowicie wyłączony z ruchu. Powodem jest miesięczna modernizacja i prace konserwacyjne.

W tym czasie żaden pociąg nie będzie tam rozpoczynał ani kończył kursu. Aby zapewnić pasażerom sprawne podróże, Budapesti Közlekedési Központ (BKK) we współpracy z MÁV-csoport przygotował szereg rozwiązań ułatwiających komunikację.

Rozkład jazdy:

  1. Jak długo potrwa zamknięcie dworca Keleti w Budapeszcie i z jakiego powodu zostało wprowadzone?
  2. Jaką rolę pełni nowa linia tramwajowa 37E i jakie są jej główne przystanki?
  3. Na których liniach komunikacji miejskiej w Budapeszcie obowiązują bilety MÁV podczas zamknięcia dworca Keleti?

Nowy expressowy tramwaj 37E

Najważniejszą nowością jest uruchomienie specjalnej linii 37E, kursującej między Blaha Lujza tér a stacją kolejową Kőbánya felső. To właśnie tam kończyć będą bieg liczne pociągi regionalne, m.in. relacji Hatvan i Szolnok, a także pociągi międzyregionalne Agria i Mátra.

Express zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach, dzięki czemu czas przejazdu skróci się o 3–4 minuty. Linia zapewnia szybkie połączenie z centrum, Nagykörutem, Hungária körutem oraz liniami metra M2 i M4.

Lista przystanków 37E:

  • Blaha Lujza tér (stacja metra M2),
  • II. János Pál pápa tér (stacja metra M4),
  • Teleki László tér,
  • Magdolna utca,
  • Hidegkuti Nándor Stadion,
  • Kőbánya felső vasútállomás,
  • Élessarok,
  • Sörgyár.

Równolegle kursują linie 37 i 37A, zatrzymujące się na wszystkich przystankach. W godzinach szczytu tramwaje na wspólnym odcinku odjeżdżają nawet co 3–5 minut.

Szybsze i częstsze kursy

Nowa linia 37E nie jest tylko rozwiązaniem doraźnym – BKK traktuje ją jako element większej strategii. W ramach programu „villamosgyorsítási program” stolica Węgier dąży do skrócenia czasów przejazdu tramwajów, poprawy synchronizacji sygnalizacji świetlnej i eliminacji zbędnych ograniczeń prędkości.

Dworzec Budapeszt Keleti
Dworzec Budapeszt Keleti/foto: BKK

Autobusy zastępcze i metro

MÁV uruchomił także autobusy zastępcze kursujące pomiędzy Puskás Ferenc Stadion M a stacją Kőbánya felső. Dodatkowo w komunikacji miejskiej wprowadzono zmiany:

  • Metro M2 od 1 września kursuje częściej w porannych godzinach szczytu.
  • Metro M3 i M4 stanowią główną alternatywę dojazdu do innych dworców – Nyugati, Kelenföld, Újpest czy Kőbánya-Kispest.
  • Autobusy kursujące ul. Jászberényi (linie 97E, 161, 161A, 161E, 168E, 169E, 261E) dodatkowo zatrzymują się przy Rákos vasútállomás, a linia 202E zatrzymuje się również przy Kozma utca.

Wspólny bilet – kolejowy i miejski

Na czas zamknięcia wprowadzono także wspólne honorowanie biletów kolejowych w komunikacji miejskiej. Pasażerowie z biletami MÁV mogą korzystać m.in. z:

  • metra M2 na odcinku Örs vezér tere – Keleti,
  • metra M3 na odcinku Nyugati – Kőbánya-Kispest,
  • całej linii metra M4,
  • tramwajów 37, 37A, 37E (od Blaha Lujza tér do Kőbánya felső),
  • autobusów 10, 97E, 161, 161A, 161E, 168E, 169E,
  • nocnych linii 901 i 918 (Kelenföld – Puskás Ferenc Stadion),
  • nocnych linii 956 i 990 (Keleti – Rákos vasútállomás).

Cel: komfort i bezpieczeństwo

BKK podkreśla, że wszystkie wprowadzone działania mają zagwarantować, aby pasażerowie – mimo utrudnień – mogli podróżować szybko, wygodnie i bezpiecznie. Władze komunikacyjne zalecają sprawdzanie aktualnych informacji w aplikacji BudapestGO oraz na stronie MÁV-csoport.

Komentarze