Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Nowe składy Metropolis do przebudowy

infotram
10.08.2009 12:45
0 Komentarzy

Sensacją roku –donosi agencja MTI i telewizja informacyjna HírTV, jest fakt, że Alstom ponad zakontraktowaną sumę, za drabinki ewakuacyjne nowych składów metra bezprawnie żąda od stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) niebagatelną sumę jednego miliarda forintów. Jak oznajmili przedstawicielom prasy, Alstom otrzymał dokładne parametry zamówionych składów metra, które skierowane zostaną do ruchu na drugiej i czwartej linii metra.
W ogłoszeniu przetargowym szczegółowo figurowały drabinki bezpieczeństwa i wyjścia awaryjne dlatego, bo węgierskie przepisy prawne dokładnie je regulują. Oryginalne rozwiązanie wyjść ewakuacyjnych zastosowanych przez Alstom nie przyjęło ani BKV ani Narodowa Władza Komunikacyjna (Nemzeti Közlekedési Hatóság – NKH) z którą Alstom wstępnie nawet nie konsultował się. Właśnie z tego powodu, na podstawie późniejszej konsultacji z BKV i NKH, Alstom opracował nowy system ewakuacyjny –pisze BKV w swoim komunikacie wysłanym w piątek do dziennikarzy.
Według oryginalnego rozwiązania producenta, w sytuacji awaryjnej wyjścia bezpieczeństwa musi otworzyć maszynista składu. Jest to absurd dlatego, bo otwieranie wyjść awaryjnych w poszczególnych wagonach, maszyniście zajęłoby zbyt dużo czasu, nie mówiąc już o tym, że nie do pomyślenia jest przepychanie się jego przez zatłoczony przerażonymi pasażerami skład.
Dla automatycznie sterowanych składów dla czwartej linii metra opracowano inne rozwiązanie, które kilka dni temu obejrzały i przyjęły zarówno przedstawiciele NKH jak i BKV. Tu podobnie do samolotów, otwarcia zaworów bezpieczeństwa dokonują pasażerowie, poczym cały mechanizm samoczynnie otwiera się i drabinki ewakuacyjne same opuszczają się na tory. W związku ze zmianami Alstom wniósł dodatkowy rachunek opiewający na jeden miliard forintów, co Węgrzy ostro kwestionują, bowiem Alstom dokładnie powinien znać węgierskie przepisy prawne, czyli wina jest po stronie producenta.
W swoim komunikacie prasowym BKV podkreśliło, że nie tylko ich interesem ale i producenta jest to, ażeby nowe składy metra nie tylko rozpoczęły kursowanie na drugiej linii metra, ale także maksymalnie i w myśl odpowiedniej ustawy gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów. Dlatego też BKV będzie przejmowało tylko takie składy, które bezbłędnie będą eksploatowane i maksymalnie zagwarantują bezpieczeństwo pasażerów.
Alstom i BKV 30 maja 2006 r. podpisały kontrakt na dostawę do Budapesztu 170 wagonów metra, z których 22 składy pięciowagonowe kursować będą na drugiej linii metra a pozostałe na czwartej linii. Wspomniane 37 składów BKV kupuje za 65 miliardów forintów.

Komentarze