Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bonn zastępuje Duewagi nowymi Skodami. Stare tramwaje trafiają do Poznania

infotram
06.02.2025 10:30
0 Komentarzy

Poznańskie MPK zdecydowało się na zakup 24 używanych tramwajów niskopodłogowych Duewag/Siemens od niemieckiego przewoźnika SWB Bus und Bahn.

Pojazdy te dotychczas kursowały po Bonn, gdzie stopniowo są zastępowane nowoczesnymi tramwajami Škoda ForCity Smart. Pierwszy tramwaj dotarł do Poznania 31 stycznia 2025 roku, po opuszczeniu zajezdni w Beuel 29 stycznia br.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie zakup 24 tramwajów niskopodłogowych z Bonn przez MPK Poznań?
  2. Dlaczego MPK Poznań zdecydowało się na zakup używanych tramwajów zamiast modernizacji istniejącego taboru?
  3. Jakie zmiany w transporcie publicznym planuje MPK Poznań w najbliższych latach poza zakupem nowych tramwajów?
Tramwaj Skoda dla Bonn
Tramwaj Skoda dla Bonn/foto: SWB

Nowa jakość w poznańskiej komunikacji miejskiej

MPK Poznań podkreśla, że zakup pojazdów z Bonn to istotny krok w modernizacji miejskiego taboru. Koszt zakupu wyniósł 2,2 mln euro, co stanowi znacząco niższy wydatek niż ewentualna modernizacja obecnie eksploatowanych w Poznaniu tramwajów typu 105Na. Szacuje się, że gruntowny remont jednego z nich kosztowałby około 5 milionów złotych, co w przypadku całej floty generowałoby koszt rzędu 150 milionów złotych.

Dzięki nowym pojazdom miasto nie tylko ograniczy koszty utrzymania starego taboru, ale również zwiększy komfort podróżnych. Obecnie ponad 78% tramwajów w Poznaniu to pojazdy niskopodłogowe, co znacząco poprawia dostępność komunikacji miejskiej, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami i osób starszych.

Modernizacja taboru w Poznaniu

Nowe nabytki z Bonn nie są jedyną zmianą w taborze MPK Poznań. W mieście pojawi się również 30 nowoczesnych, dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma LF04, zamówionych od rodzimego producenta Modertrans. Wprowadzenie nowych pojazdów oraz zastąpienie starych modeli niskopodłogowymi tramwajami to część szerszej strategii poprawy jakości transportu publicznego.

Tramwaj Skoda dla Bonn
Tramwaj Skoda dla Bonn/foto: SWB

Nowe tramwaje w Bonn

W Bonn, skąd pochodzą sprzedane tramwaje, trwa proces wymiany taboru. Od grudnia 2024 roku zaczęły tam kursować pierwsze nowoczesne tramwaje Škoda ForCity Smart, które stopniowo zastępują starsze jednostki Duewag/Siemens. Do tej pory dostarczono osiem tramwajów, a przewoźnik SWB planuje wdrożenie kolejnych 20 pojazdów. Łącznie zamówiono 28 nowych tramwajów od Škody za ponad 100 milionów euro.

Tramwaje Škoda doskonale odnajdują się w Bonn. Dzięki unowocześnionemu warsztatowi zespół techniczny dba o ich sprawność i gotowość do codziennej eksploatacji. Ciągłe inwestycje w infrastrukturę serwisową gwarantują niezawodność i najwyższe standardy obsługi technicznej, co przekłada się na komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Przyszłość transportu publicznego w Poznaniu

Decyzja o zakupie tramwajów z Bonn pokazuje, że MPK Poznań konsekwentnie realizuje politykę modernizacji transportu publicznego przy jednoczesnym racjonalnym zarządzaniu budżetem. Dzięki tym zmianom poznańska sieć tramwajowa stanie się bardziej nowoczesna, komfortowa i dostępna dla wszystkich pasażerów.

Komentarze