Astra Vagoane Imperio
infotram
06.09.2011 13:48
0 Komentarzy
Astra Vagoane Imperio
Na rynku tramwajowym pojawił się właśnie nowy pojazd Imperio produkowany przez Astra Vagoane, choć tak faktycznie mówimy o lokalnej wersji pojazdu Combino Plus oferowanego obecnie przez koncern Siemens jako Avenio.
W przeciwieństwie do Polski znaczna część tramwajów w Rumunii to stosunkowo nowe systemy, które były odpowiedzią na wysokie koszty paliw. Choć 4 najstarsze systemy z 13 obecnie eksploatowanych były pierwotnie konne, to jednak aż 5 z obecnie istniejących powstało w latach 1984-91. Pomimo trudności z ich budową i pozyskaniem taboru nigdzie nie wdrożono rozbudowanych planów likwidacyjnych, natomiast na bieżąco ratowano sytuację poprzez zakup używanych pojazdów głównie z Niemiec i Szwajcarii. Jednak polityka zakupu pojazdów używanych nie może trwać wiecznie, natomiast duże zaległości inwestycyjne oraz przynależność do UE sprawiają, iż występuje duże potencjalne zapotrzebowanie na nowe tramwaje. Jednak sprostanie temu zapotrzebowaniu może być problematyczne, ponieważ brak wcześniejszych zamówień doprowadził do niemal zaniku produkcji co oznacza, że wszystko trzeba opracować od podstaw. W Rumunii najpopularniejsze są tramwaje V2A i V3A produkowane przez zakłady transportowe w Bukareszcie. Alternatywą były bardzo toporne i tandetnie wykonane pojazdy Timis2 produkowane w latach 1969-1990 przez Electrometal Timișoara. Choć pojazdy te trudno było uznać za nowoczesne (jakością bardzo przypominają rosyjskie KTM-5), to jednak wyprodukowano 529 'pociągów’, czyli wagonów silnikowych i odpowiadających im wagonów doczepnych. Tramwaje były dostępne w wariancie na rozstaw standardowy oraz metrowy i w pewnym okresie stanowiły podstawowy tabor większości przedsiębiorstw tramwajowych w Rumunii. Praktycznie za wyjątkiem Bukaresztu, który produkował własne tramwaje i systemu w Botoszanach otwartego w 1991 roku wszystkie pozostałe eksploatowały tramwaje Timis2. Jednak ich bardzo niska jakość doprowadziła do przyspieszonego zastępowania przez używane pojazdy i w zasadzie ich eksploatacja została już wszędzie zakończona.
Jak więc widać w Rumunii występuje duże zapotrzebowanie na nowe i jednocześnie nowoczesne tramwaje, jednak z drugiej strony produkty zakładów w Bukareszcie są dalekie od nowoczesności, zakłady w Timiszoarze nie istnieją a rynek potrzebuje tanich pojazdów przez co ich zakup za granicą jest bardzo kosztowny. Wobec tego już od dłuższego czasu toczyły się spekulacje kto i jakiego typu taboru produkcję uruchomi. W pewnym momencie spekulowano nawet, iż w Bukareszcie będą produkowane licencyjne tramwaje Solarisa, jednak jak dotąd te spekulacje się nie potwierdziły. Za to wiodący producent taboru kolejowego w Rumunii Astra Vagoane nawiązał współpracę z koncernem Siemens na podstawie której produkuje lokalnie zmodyfikowaną wersję tramwajów Combino Plus oferowane obecnie jako Avenio opisywane szerzej tutaj i tutaj. Oczywiście licencyjny pojazd znacznie różni się od swojego pierwowzoru, choć charakterystyczne linie Combino można jeszcze dostrzec, to jednak pudło jest wykonane ze stali a kształt czoła i końca tramwaju został zaprojektowany i wykonany przez włoską firmę Clagi-Coplass specjalizującą się w projektowaniu i wytwarzaniu komponentów z udziałem tworzyw sztucznych jak moduły czołowe, obudowy, kształtki wnętrza, kabiny sanitarne, siedzenia itd. Ponieważ zakład produkcyjny firmy znajduje się w Rumunii, więc jej ścisłe powiązanie z przemysłem taborowym tego kraju jest zrozumiałe. Ogólnie kształt tramwaju oferowanego przez Astra Vagoane jako Imperio można uznać za interesujący i nowoczesny, choć przyglądając się dokładniej ciężko doszukać się jakichś innowacyjnych rozwiązań, natomiast zastosowany materiał nie należy do pierwszej ligi.
Powiązania z Combino Plus widać najmocniej w ogólnej konstrukcji pojazdu, który należy do grupy 'krótkich wagonów przegubowych’. Zapewne z racji specyfiki sieci tramwajowych w Rumunii zdecydowano się na konstrukcję pojazdu jako trójczłonowego, jednokierunkowego i zarazem jednostronnego. W tym wariancie pojazd może przewieźć 168 pasażerów, choć w ofercie będzie również wariant czteroczłonowy mieszczący 240 pasażerów. Dodatkowo tramwaj będzie dostępny zarówno w wersji o metrowym jak i standardowym rozstawie kół. Jednak różnice między Combino a Imperio można zauważyć zaraz po wejściu do środka, gdzie zagościły duże połacie średniej jakości plastiku, który zdominował również siedzenia. Konieczność poczynienia oszczędności była z góry jasna i najwyraźniej tania siła robocza w Rumunii nie była wystarczająca, więc zdecydowano się na szerokie zastosowanie średniej jakości tworzyw, które zdominowały nawet siedzenia, natomiast samo wnętrze wygląda jakby zostało zaprojektowane 10 lat temu. Niestety zważywszy, że cena jednostkowa ma się kształtować na poziomie 1,7 miliona €za pojazd można już mieć zastrzeżenia jakościowe. Według kursu z dnia 05.09.2011 po przeliczeniu cena wynosi około 7,14 miliona złotych, czyli o około 1 milion złotych mniej niż przedsiębiorstwa tramwajowe wydają w Polsce na jeden wieloczłonowy tramwaj, jednak z drugiej strony pojazdy wieloczłonowe mają w granicach 30-32 metrów, natomiast Imperio ma około 26 metrów. Poza tym przykładowo Częstochowa zapłaci za 7 zrobionych na zamówienie tramwajów podobną kwotę, więc podstawowe założenia Imperio wydają się być nietrafione. Oczywiście tramwaj będzie tańszy niż produkowany w Niemczech, jednak przy takim poziomie producent z Rumunii może się obawiać silnej konkurencji z Polski. Wdrożenie seryjnej produkcji ma pochłonąć 6 milionów €, które Astra Vagoane pokryje z własnych środków, natomiast roczna produkcja ma się kształtować na poziomie 30-35 jednostek, natomiast wstępna umowa dotyczy budowy 75 pojazdów. Oczywiście w przypadku większych zamówień te dane mogą ulec zmianie.
Oficjalna premiera pierwszego Imperio miała miejsce w dniu 25 sierpnia 2011 roku i już podczas prezentacji przedstawiciele miasta stwierdzili, że chcą być pierwszymi odbiorcami tych pojazdów, natomiast w przeciągu najbliższych 5-8 lat miasto planuje zakupić 24 nowe tramwaje. Imperio ma być głównie oferowane w Rumunii podczas gdy sprzedaż tych pojazdów w innych krajach ma być realizowana przez koncern Siemens. To rodzi pytanie na których rynkach jakie pojazdy będą oferowane. Jest to szczególnie ważne dla Polski, gdzie Siemens raczej chciałby sprzedawać swoje Avenio, jednak z racji dużego znaczenia niskiej ceny może być kuszącym oferowanie w Polsce Imperio. Tak więc rumuńska nowość może w pewnym sensie zamieszać również na polskim rynku tramwajowym.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Kraków zmodernizuje węzeł tramwajowy przy ul. Piłsudskiego
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Komentarze