Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Aplikacja podpowie czy tramwaj się spóźni?

infotram
17.07.2017 09:30
0 Komentarzy

Aplikacja, która nabieżąco analizuje ruch w mieście – korki, awarie, roboty drogowe – i podpowiadapasażerom komunikacji publicznej optymalne połączenia? To wcale nie musi byćmelodia przyszłości. Duże zbiory danych udostępniane przez Warszawę wzięli nawarsztat badacze z PW.

Maratony, protesty i manifestacje, imprezy masowe, robotydrogowe, wypadki, korki, awarie… Takie zdarzenia sprawiają, że autobusy czytramwaje czasem znacznie rozmijają się z rozkładem jazdy. A to pasażeromtransportu miejskiego może nieźle pokrzyżować plany. Naukowcy z PolitechnikiWarszawskiej wychodzą jednak z założenia, że mieszkańcom metropolii można pomócdotrzeć na miejsce jak najsprawniej, niezależnie od tego, co dzieje się wmieście. Trzeba jednak umieć interpretować big data – ogromne bazy danych,którymi już teraz dzieli się z zainteresowanymi np. m.st. Warszawa.

Badacze z Wydziału Matematyki i Nauk InformacyjnychPolitechniki Warszawskiej są przekonani, że dane miejskie można wykorzystać np.do opracowania aplikacji. Na bieżąco analizowałaby ona ruch w mieście. Podróżującymmogłaby podpowiadać optymalne połączenia uwzględniając to, co w tej chwili naprawdędzieje się na ulicach.

Istniejące dotąd aplikacje dobierające połączenia autobusoweczy tramwajowe zwykle nie są aż tak elastyczne – analizują tylko to, co jestuwzględnione w rozkładzie jazdy. Nie dowiemy się więc z nich, że lepiej wysiąśćz tramwaju przystanek wcześniej, aby uniknąć zatoru. Albo żeby pojechaćautobusem, który jedzie dłuższą trasą, aby ominąć chwilowe utrudnienia w ruchu.

Większość warszawskich autobusów i tramwajów wyposażonychjest już w GPS-y, które kilka razy na minutę przesyłają swoje położenie i np.informują o otwarciu drzwi. Dzięki tym danym można na bieżąco śledzić, jakprzemieszczają się poszczególne pojazdy – a to dane z nawet 2 tys. środkówtransportu na raz. To ogromny zbiór danych, z którego można wyciągnąć wielewniosków.

„Zbiorów danych, które udostępnia Warszawa(https://api.um.warszawa.pl/) – tzw. open data – jest ponad 200. Stolica jest wEuropie jednym z liderów, jeśli chodzi o taką otwartość” – mówi dr hab.Maciej Grzenda z MiNI PW, uczestnik międzynarodowego projektu VaVeL. Wprojekcie tym oprócz PW bierze udział także m.in. m.st. Warszawa (jako jedynemiasto – obok Dublina) oraz spółka Orange Polska.

W ramach projektu VaVeL – finansowanego z programu Horyzont2020 UE – naukowcy z PW pod kierownictwem dr Marcina Lucknera chcą m.in.opracować prototyp modułów do aplikacji, która analizować będzie dane miejskie.”Implementacja rozwiązań będzie leżała już po stronie poszczególnych miast”- zaznacza dr Grzenda. Dodaje, że z rozwiązań – jeśli zechcą – będą mogłyskorzystać dowolne miasta. O ile dysponować będą odpowiednimi źródłami danych.

Tadeusz Osowski – uczestnik projektu VaVeL z Urzędu m.st.Warszawa w rozmowie z PAP opowiada, że Warszawa zbiera dane z GPS autobusów itramwajów m.in. po to, aby sprawnie zarządzać komunikacją publiczną – śledzićpunktualność i przygotowywać jak najdokładniejsze rozkłady jazdy.

Na tym jednak nie muszą kończyć się zastosowania tychdanych. Analiza statystyczna danych historycznych pozwoli prognozować, jak wkonkretnym przypadku może rozwinąć się sytuacja i jak duże będzie opóźnienie.

„Dane, którymi dysponuje miasto są tak szczegółowe, żeciężko je analizować starymi sposobami. Potrzebne są nowe metody, nowealgorytmy” – opowiada uczestnik projektu, dr Konstanty Junosza-Szaniawskiz MiNI PW. I dodaje, że tu właśnie przyda się praca matematyków i informatykówz PW.

Projekt VaVeL – Variety, Veracity, VaLue: Handling theMultiplicity of Urban Sensors – to międzynarodowy projekt kierowany przezUniwersytet Narodowy w Atenach. W jego ramach partnerzy z Grecji, Niemiec,Izraela, Irlandii i Polski zastanawiają się jak najskuteczniej integrować iwykorzystywać dane na temat miasta pochodzące z różnorakich czujnikówmobilnych.


Komentarze