ABW zainteresowało się planami połączenia Modertransu i Fabryki Pojazdów Szynowych
Funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pojawili się w urzędzie prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka.
Jak ustaliło Radio Poznań, ABW zainteresowała się planami połączenia dwóch spółek ze stolicy Wielkopolski – jednej należącej do miasta, zajmującej się produkcją tramwajów, oraz drugiej – państwowej, specjalizującej się w produkcji i modernizacji wagonów kolejowych.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego ABW zainteresowała się planami połączenia dwóch poznańskich spółek kolejowych?
- Jakie były założenia projektu fuzji miejskiej spółki tramwajowej z zakładami Cegielski-FPS?
- W jaki sposób zatrzymanie byłego prezesa Cegielski-FPS może wpłynąć na przyszłość planowanego połączenia spółek?
Wizyta po ogłoszeniu planów
Miesiąc temu prezydent Poznania publicznie przedstawił pomysł połączenia miejskiej spółki tramwajowej z zakładami Cegielski-FPS, należącymi do Agencji Rozwoju Przemysłu. Niedługo po zaprezentowaniu szczegółów tej koncepcji w ARP, funkcjonariusze ABW odwiedzili ratusz, by – jak ustaliło Radio Poznań – uzyskać informacje na temat etapu realizacji planów fuzji.
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie udziela szczegółowych komentarzy w tej sprawie. W przesłanym Radiu Poznań oświadczeniu wskazała jedynie, że działa zgodnie z ustawowymi obowiązkami w zakresie rozpoznawania i monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa.
Tło sprawy i możliwe powiązania
Według nieoficjalnych informacji, sprzeciw wobec połączenia spółek miał wyrażać ówczesny prezes Cegielski-FPS, Grzegorz K., który miał również zawiadomić ABW o planach fuzji. Mężczyzna został jednak na początku września zatrzymany przez Centralne Biuro Antykorupcyjne pod zarzutem żądania łapówki w wysokości 900 tysięcy złotych w związku z realizacją kontraktów kolejowych.
Rzeczniczka prezydenta Poznania, Joanna Żabierek, potwierdziła wizytę funkcjonariuszy ABW w ratuszu, nie udzielając jednak dodatkowych informacji na temat szczegółów rozmów.
Niepewna przyszłość planów
Pomysł połączenia dwóch poznańskich spółek – jednej miejskiej i jednej państwowej – miał na celu wzmocnienie lokalnego potencjału produkcji taboru kolejowego oraz stworzenie silnego ośrodka przemysłowego zdolnego do realizacji dużych kontraktów. Po wizycie ABW i zatrzymaniu byłego prezesa Cegielski-FPS przyszłość projektu pozostaje jednak niepewna.
Sprawa łączy wątki gospodarcze i bezpieczeństwa państwa, a jej dalszy rozwój będzie zależał od ustaleń służb i decyzji władz centralnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze