99% – dyspozycyjność techniczna Tramino
infotram
09.01.2012 11:21
0 Komentarzy
99% – dyspozycyjność techniczna Tramino
Po kilku miesiącach eksploatacji i przejechaniu 20.000 km dyspozycyjność techniczna poznańskich Tramino oceniana jest przez MPK na aż 99% – poinformował Solaris. Do końca grudnia 2011 firma z Bolechowa dostarczyła do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu już 23 tramwaje tej marki. Łącznie w stolicy Wielkopolski ma ich być 45. W 2009 roku firma Solaris wygrała przetarg na finansowaną w większości z funduszów Unii Europejskiej, dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów marki Tramino dla Poznania. Ich dostawa rozpoczęła się w lipcu 2011 roku i zakończy się w marcu bieżącego roku. Dodatkowo zamawiający skorzystał z tzw. opcji jaką daje prawo o zamówieniach publicznych i zamówił dalszych pięć tramwajów, których dostawa zakończy się do końca maja, a więc tuż przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, których to Poznań jest jednym z miast gospodarzy.
Pierwsze poznańskie Tramino wyjechało na linię w lipcu. –Pierwszych piętnaście sztuk przejechało ponad 20.000 kilometrów. Ich dyspozycyjność techniczną oceniamy bardzo dobrze. Kształtuje się ona na poziomie 99% –ocenia Solarisy Tramino Jan Firlik, Dyrektor Pionu Przewozów Tramwajowych w poznańskim MPK.
Dyspozycyjność techniczna na poziomie 99% dla nowych produktów jest nadzwyczaj dobrym wynikiem. Zazwyczaj nowo dostarczone pojazdy dla komunikacji publicznej na początku eksploatacji mają ten wskaźnik znacznie niższy. Choć dostawa Tramino dla Poznania rozpoczęła się w lipcu, to pierwszy tramwaj tej marki zaczął kursy w stolicy Wielkopolski jeszcze w styczniu ubiegłego roku. Był to egzemplarz prototypowy, który MPK zdecydowało się wydzierżawić. Tramwaj przejechał z pasażerami na różnych liniach już ponad 70.000 kilometrów. Jego bezawaryjność jest oceniana bardzo wysoko. Egzemplarz ten pomógł także we wprowadzeniu kilku zmian technicznych do poznańskich Tramino, zarówno w obszarze kabiny motorniczego, jak i w przestrzeni pasażerskiej i ogólnym wyglądzie tramwaju.
Solaris Tramino został także bardzo dobrze przyjęty przez poznańskich użytkowników komunikacji miejskiej, czego dowody można znaleźć chociażby na portalach społecznościowych. W tym samym czasie, gdy pierwsze Tramino wyjechało na tory Poznania firma Solaris wygrała kolejny przetarg na dostawę tramwajów. Tym razem ich odbiorcą będzie niemieckie miasto Jena, dokąd w roku 2013 dostarczonych zostanie pięć Solarisów Tramino. Będą to pierwsze tramwaje polskiej produkcji sprzedane na rynku niemieckim.
Solaris Tramino, który wozi pasażerów w Poznaniu mierzy blisko 32 metry, jest wagonem przegubowym, pięcioczłonowym i jednoprzestrzennym oraz w pełni niskopodłogowym. Oznacza to, że w jego wnętrzu na całej długości nie ma żadnych stopni.
Czworo drzwi podwójnych i dwoje drzwi pojedynczych zapewnia swobodną i szybką wymianę pasażerów. Szerokość drzwi podwójnych wynosi aż 1500 mm i jest największą, jaką można obecnie spotkać w oferowanych na rynku tramwajach. Z kolei minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 750 mm.
Tramino może zabrać na pokład aż 229 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Podróż w komfortowych warunkach zapewnia m.in. w pełni klimatyzowana przestrzeń pasażerska czy też wygodne siedzenia. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym we wnętrzu tramwaju są specjalne szyny, do których zamocowano siedzenia. Dzięki temu możliwa jest ich szybka wymiana, dołożenie kolejnych lub zmiana ich ustawienia. Dużym udogodnieniem dla pasażerów Tramino jest też umieszczenie w każdym egzemplarzu pojazdu dwóch biletomatów.
W drugim członie Tramino znajduje się miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo tramwaj wyposażony jest w specjalnie oznaczone miejsca siedzące dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób z dzieckiem.
Zamontowane wewnątrz pojazdu tablice informacji pasażerskiej pokazują kierunek trasy tramwaju, a system głosowy zapowiada najbliższe przystanki. Zgodnie z poznańską tradycją, tramwaj ma na dachu dwie okrągłe tablice (z przodu i z tyłu) wyświetlające numer linii.
Wagon posiada oddzieloną od przedziału pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i klimatyzacji. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel, pulpit i podnóżek oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce do indywidualnych potrzeb motorniczego. Producent pomyślał również o lodówce, w której w upalne dni można przechowywać napoje chłodzące.
Pojazd napędzany jest czterema 4 silnikami asynchronicznymi firmy VEM o mocy 105 kW każdy.
Podstawowe parametry techniczne Solarisa Tramino dla MPK Poznań:
100% niskiej podłogi
Pięć członów
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny motorniczego
Liczba pasażerów: 229 osób
Szerokość 2 400 mm
Szerokość drzwi jednoskrzydłowych 750 mm
Szerokość drzwi dwuskrzydłowych 1 500 mm
Minimalna szerokość przejście wewnątrz wagonu 750 mm
Ilość wózków napędowych: 2
Ilość wózków tocznych: 1
Wysokość podłogi na główką szyny:
– w okolicach drzwi 350 mm
– w strefach nad wózkami 480 mm
– w pozostałych strefach 350 mm
Średnica koła nowe/zużyte 620mm/540mm
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Gdańsk: Weekendowe prace na pętli Zaspa
09.11.2024
Więcej z Działu Prawo
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Na żądanie pasażera i poza przystankiem. MPK Kraków mówi stanowcze nie!
Prawoza darmo
30.12.2023
Próbował wepchnąć inne osoby pod pociąg metra. Szuka go Policja
Prawoza darmo
08.12.2023
Sprawca wypchnięcia z tramwaju w Rudzie Śląskiej zatrzymany
Prawoza darmo
24.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Trwa budowa metra na Bemowie
10.03.2025
Gdańsk zawiesza linię nr 4. Kursy wykona linia nr 2
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Zajezdnia Tramwajów Warszawskich „Praga” ma 100 lat
Infrastrukturaza darmo
01.03.2025
Kraków zmodernizuje węzeł tramwajowy przy ul. Piłsudskiego
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Komentarze