Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

88 tramwajów z KPO. Poznaliśmy wyniki konkursu

infotram
13.01.2025 15:30
0 Komentarzy

W ramach zakończonego konkursu dla komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność”, dotyczącego inwestycji E1.2.1 – zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach (tramwaje), wyłoniono cztery projekty, które uzyskają wsparcie finansowe z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Celem konkursu było dofinansowanie zakupu nowoczesnego taboru tramwajowego w polskich miastach.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne kryteria oceny projektów w konkursie dotyczącym dofinansowania zakupu tramwajów w ramach Krajowego Planu Odbudowy?
  2. Które z projektów niezakwalifikowanych do wsparcia spełniły kryteria, ale nie otrzymały dofinansowania z powodu ograniczeń budżetowych?
  3. W jaki sposób dofinansowane projekty wpłyną na poprawę jakości i dostępności transportu publicznego w miastach, które uzyskały wsparcie?
Tramwaj MPK Poznań
Tramwaj MPK Poznań

Kto mógł ubiegać się o wsparcie?

O środki mogły się starać zarówno organizatorzy, jak i operatorzy publicznego transportu zbiorowego. W konkursie oceniono łącznie 12 zgłoszonych przedsięwzięć, z czego wsparcie otrzymały cztery projekty podstawowe

Wyniki konkursu

Po szczegółowej analizie dokumentacji pozytywnie oceniono i zakwalifikowano do wsparcia następujące przedsięwzięcia:

  • Miasto Bydgoszcz – zakup 6 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Wartość wsparcia: 43 887 642,28 zł, przy całkowitym koszcie projektu wynoszącym 63 968 350,00 zł.
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu – dostawa 34 tramwajów niskopodłogowych. Wartość wsparcia: 202 987 447,60 zł, przy całkowitym koszcie wynoszącym 293 833 177,11 zł.
  • MPK Poznań Sp. z o.o. – inwestycja w 30 nowoczesnych tramwajów w ramach projektu „Zielona mobilność”. Wartość wsparcia: 215 686 740,89 zł, całkowity koszt projektu: 312 111 401,52 zł.
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie – zakup 18 niskopodłogowych tramwajów. Wartość wsparcia: 127 931 256,00 zł, całkowity koszt wynosi 508 482 000,00 zł.

    Łącznie wsparcie wyniosło 590 493 086,77 zł, co pozwoli na zakup 88 nowych tramwajów, które poprawią komfort i jakość usług transportu publicznego.

    Tramwaj MPK Wrocław
    Tramwaj MPK Wrocław

    Projekty niezakwalifikowane

    O wsparcie ubiegało się również osiem innych projektów, które z różnych powodów nie uzyskały dofinansowania. W większości przypadków powodem była ograniczona alokacja budżetowa, mimo że wnioski spełniały kryteria konkursowe. Poniżej szczegóły dotyczące tych przedsięwzięć:

    • Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.

    Cel projektu: Zakup 8 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych.

    Koszt całkowity: 118 127 970,00 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 81 633 150,00 zł.

    Rezultat: Projekt spełnił kryteria, lecz nie zakwalifikował się do wsparcia z powodu limitu alokacji.

    • Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.

    Cel projektu: Zakup 4 nowoczesnych tramwajów.

    Koszt całkowity: 58 020 490,00 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 40 057 210,00 zł.

    Rezultat: Projekt spełnił kryteria, lecz nie otrzymał dofinansowania z uwagi na ograniczenia budżetowe.

    • Gmina Olsztyn

    Cel projektu: Zakup 6 dwukierunkowych tramwajów.

    Koszt całkowity: 110 841 450,00 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 76 597 750,00 zł.

    Rezultat: Mimo pozytywnej oceny, projekt nie uzyskał środków finansowych.

    • MPK Łódź Sp. z o.o.

    Cel projektu: Zakup 30 nowych tramwajów do obsługi komunikacji miejskiej.

    Koszt całkowity: 363 484 680,00 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 251 188 600,00 zł.

    Rezultat: Projekt przeszedł ocenę, jednak zabrakło środków na jego realizację.

    • Tramwaje Śląskie S.A.

    Cel projektu: Modernizacja infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (etap IVa).

    Koszt całkowity: 199 260 000,00 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 136 000 000,00 zł.

    Rezultat: Projekt nie otrzymał dofinansowania z powodu limitu środków.

    • Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.

    Cel projektu: Zakup 40 niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy.

    Koszt całkowity: 362 704 468,96 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 213 031 971,76 zł.

    Rezultat: Wniosek nie spełnił kryteriów wyboru.

    • Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o.

    Cel projektu: Zakup 11 tramwajów do obsługi przewozów w Gdańsku.

    Koszt całkowity: 97 532 850,00 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 67 362 500,00 zł.

    Rezultat: Projekt nie spełnił kryteriów wyboru.

    • Gmina Miasto Częstochowa

    Cel projektu: Zakup 3 tramwajów do obsługi linii tramwajowej w Częstochowie.

    Koszt całkowity: 40 590 000,00 zł.

    Wnioskowane wsparcie: 28 050 000,00 zł.

    Co dalej?

    Zakwalifikowane projekty przyczynią się do rozwijania zrównoważonej i ekologicznej mobilności miejskiej. Wdrożenie nowego taboru tramwajowego umożliwi obniżenie emisji spalin, poprawi dostępność transportu dla osób z ograniczeniami ruchowymi i podniesie standard przewozów w polskich miastach.

    Konkurs pokazuje, jak istotne jest wsparcie inwestycji w nowoczesny transport publiczny, które zyskuje coraz większe znaczenie w kontekście działań na rzecz ochrony klimatu.

    Komentarze