Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego portu w Helu. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia

infoship
08.12.2025 20:00
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację posłanki Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szczegółowe informacje dotyczące zmian w projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych – port morski w Helu. Najważniejsza korekta dotyczy funkcji „marina” (Sm) i jej dopuszczenia wyłącznie w jednym z basenów portowych.

Zmiany te są efektem osiągniętego konsensusu pomiędzy władzami miasta Hel, Zarządem Portu Morskiego Hel a środowiskiem rybackim, które zgłaszało zastrzeżenia do wcześniejszej wersji projektu. Ministerstwo podkreśla, że działalność rybacka w porcie w Helu nie jest zagrożona, a nowe regulacje mają zapewnić jej pełną ochronę.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego usunięcie funkcji „marina” z Basenu Wewnętrznego (rybackiego) było kluczowe dla osiągnięcia porozumienia między władzami Helu a środowiskiem rybackim?
  2. W jaki sposób nadrzędna funkcja „funkcjonowanie portu” chroni działalność rybacką przed potencjalnym wpływem funkcji dopuszczalnych, takich jak marina?
  3. Jakie znaczenie mają planowane inwestycje hydrotechniczne, takie jak wydłużenie falochronu zachodniego, dla bezpieczeństwa i przyszłego funkcjonowania portu w Helu?

Marina tylko w basenie jachtowym. Kluczowa zmiana w projekcie rozporządzenia

W najnowszej wersji projektu rozporządzenia funkcja „marina” została dopuszczona wyłącznie w Basenie Wewnętrznym (jachtowym) w akwenie HEL.08.Fp. Oznacza to, że marina może funkcjonować tylko tam, gdzie już istnieje – jako obiekt całoroczny.

Aktualnie obowiązujący zapis brzmi:

„korzystanie z akwenu ogranicza się do zapewnienia przestrzeni i warunków dla lokalizacji obiektów na potrzeby postoju i obsługi jednostek turystycznych, sportowych i rekreacyjnych w Basenie Wewnętrznym (jachtowym) w formie mariny całorocznej.”

W poprzedniej wersji projektu przewidziano dodatkowo możliwość utworzenia mariny sezonowej oraz całorocznej w Basenie Wewnętrznym (rybackim), jednak przepisy te zostały całkowicie usunięte.

Dlaczego usunięto marinę z basenu rybackiego? Wspólne stanowisko Helu i rybaków

Zmiana projektu nastąpiła po tym, jak 7 lipca 2025 r. burmistrz Helu oficjalnie wycofał wniosek z 2020 r. dotyczący lokalizacji mariny w basenie rybackim. Analogiczny wniosek złożyła prezes Zarządu Portu Hel.

Po wycofaniu wniosku przygotowano nową wersję projektu rozporządzenia, pozbawioną zapisów umożliwiających utworzenie mariny w części rybackiej portu. Została ona następnie skonsultowana z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które potwierdziło, że odpowiada ona oczekiwaniom środowiska rybackiego.

Rybacy, w piśmie skierowanym do Gminy Hel, wyrazili zadowolenie z osiągnięcia konsensusu oraz wskazali potrzebę realizacji inwestycji hydrotechnicznych, takich jak wydłużenie falochronu zachodniego. Takie działania są dopuszczone w ramach funkcji „funkcjonowanie portu” (Fp).

Brak potrzeby ponowienia konsultacji. Zmiana nie jest istotna i dotyczy tylko strony zgłaszającej wniosek

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że modyfikacja projektu nie wymaga ponowienia konsultacji publicznych ani procedury planistycznej. Zmiana:

  • nie ma charakteru istotnego w stosunku do wcześniejszej wersji,
  • dotyczy tylko elementu zgłaszanego przez stronę (Gmina Hel i Zarząd Portu Hel),
  • jest zgodna ze stanowiskiem środowiska rybackiego i ministerstwa właściwego ds. rybołówstwa,
  • nie narusza interesów żadnych innych grup.

W związku z tym nie ma podstaw, aby cofać projekt do etapu prac Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

Port w Helu
Port w Helu

Funkcja „port” pozostaje nadrzędna. Działalność rybacka w Helu nie jest zagrożona

Akwen HEL.08.Fp zachowuje swoją funkcję podstawową – „funkcjonowanie portu”. Oznacza to, że jego zasadniczym przeznaczeniem jest:

  • przeładunek towarów (w tym ryb),
  • wymiana osób,
  • cumowanie i manewrowanie jednostek pływających,
  • obsługa jednostek rybackich.

Funkcje dopuszczalne – takie jak „marina” – mogą być realizowane jedynie w zakresie, który nie narusza nadrzędnej funkcji portowej i nie prowadzi do ograniczenia lub uniemożliwienia działalności rybackiej.

Ministerstwo podkreśla, że tworzenie mariny w basenie rybackim mogłoby zakłócić funkcjonowanie portu i rybołówstwa, dlatego zmiana projektu usuwa takie ryzyko.

Istniejące zagospodarowanie pozostaje bez zmian

W dokumentach projektowych wskazano, że akwen HEL.08.Fp obejmuje:

  • baseny rybackie wykorzystywane do cumowania i obsługi łodzi oraz wyładunku ryb,
  • baseny turystyczne – m.in. przystań jachtową i przystań pasażerską,
  • miejsca stacjonowania jednostek Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa,
  • obszary wykorzystywane do turystyki nurkowej.

Dotychczasowa działalność rybacka będzie nadal prowadzona w tym samym zakresie i zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Kompromis chroniący port i rybołówstwo

Zmiana w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego portu w Helu jest efektem współpracy i porozumienia pomiędzy lokalnym samorządem, zarządem portu oraz rybakami.

Najważniejsze skutki korekty to:

  • marina może powstać wyłącznie w basenie jachtowym,
  • w basenie rybackim funkcja „marina” została usunięta,
  • działalność rybacka pozostaje w pełni chroniona,
  • funkcja portowa pozostaje nadrzędna wobec funkcji turystycznych,
  • nie ma konieczności ponowienia konsultacji projektu.

Nowe zapisy mają zagwarantować stabilne i bezpieczne warunki funkcjonowania portu rybackiego w Helu, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości rozwoju infrastruktury turystycznej w odpowiednich, wyznaczonych częściach akwenu.

Komentarze