Żegluga Ostródzko-Elbląska o sezonie 2020: Nie był taki zły
Przez dwa miesiące wakacji Kanał Elbląski był oblegany przez turystów, pomimo sytuacji związanej z pandemią koronawirusa.
Ze wstępnych statystyk wynika, że przez pochylnie przeszło więcej jednostek pływających niż latem poprzedniego roku.
Od maja do września
Główną atrakcją turystyczną kanału jest unikatowy system pięciu zabytkowych pochylni. Popularność tej drogi wodnej można oszacować po liczbie jednostek pływających, które przepuszczono przez pochylnie w kolejnych sezonach żeglugowych. Rekordowy pod tym względem był 2019 rok, gdy w ciągu całego sezonu odnotowano blisko 18,5 tys. statków pasażerskich i mniejszych jednostek.
Z informacji przekazanych PAP przez Bogusława Pinkiewicza z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku wynika, że w lipcu 2020 roku przetransportowano o 500 jednostek pływających więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
-„Były to jachty, motorówki, kajaki. Przewozy pasażerskie kształtowały się na tym samym poziomie. W sierpniu, tendencja była podobna, ale nie mamy jeszcze dokładnych danych” – zaznaczył.
Sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim rozpoczął się od 1 maja i potrwa do końca września. W pierwszych tygodniach ruch na tej drodze wodnej był jednak znikomy. W ramach działań osłonowych związanych z zapobieganiem skutkom pandemii Covid-19 PGW Wody Polskie zdecydowały, że korzystający ze śluz i pochylni będą zwolnieni z opłat.
Zdaniem Żeglugi
Zdaniem Anny Kościukiewicz-Skorupy z Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, tegoroczny sezon turystyczny dla białej floty można uznać za stosunkowo udany, biorąc pod uwagę sytuację epidemiologiczną w kraju.
Największy przewoźnik po Kanale Elbląskim rozpoczął rejsy z miesięcznym opóźnieniem, bo w związku z pandemią odwołał wszystkie majowe rezerwacje. Z kolei w czerwcu, z powodu obostrzeń sanitarnych, statki pasażerskie musiały ograniczyć o połowę liczbę dostępnych miejsc na pokładzie.
-„Od lipca, kiedy zniesiono obostrzenia, co do liczby pasażerów, jest naprawdę sporo turystów. Ludzie szukają atrakcji, chcą pływać, zwiedzać, zobaczyć pochylnie. Możemy więc mówić o udanych dwóch miesiącach wakacyjnych, które muszą nam zrekompensować niedobory w poprzednich miesiącach” – wyjaśniła.
Według niej, zdecydowana większość tegorocznych pasażerów białej floty to turyści indywidualni, często całe rodziny. W porównaniu z minionymi latami jest natomiast znikoma ilość grup zorganizowanych i wyraźnie mniej turystów z zagranicy.
Przed rokiem ostródzka biała flota przewiozła od maja do października 75 tys. pasażerów. W tym roku takich podsumowań jeszcze nie ma, ale szacuje się, że np. w lipcu ze statków skorzystało ok. 17 tys. turystów.
Z suchym grzbietem
Zbudowany w 1862 r. Kanał Elbląski ma ponad 84 km długości i łączy najdłuższe polskie jezioro – Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.
W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze