Żegluga na Wiśle = ekologiczna katastrofa?
Ochronie Wisły jest poświęcona tegoroczna akcja ekologów zWWF Polska „Godzina dla Ziemi”. Organizacja obawia się, że rządoweplany przywrócenia żeglowności na Wiśle spowodują „gigantyczną katastrofęekologiczną”.
W sobotę w Gdańsku na Długim Targu koło Fontanny Neptunakilkadziesiąt osób uczestniczyło w symbolicznej koronacji Wisły na królowąpolskich rzek.
Zgodnie z przyjętymi przez rząd założeniami dostosowanieOdry i Wisły do parametrów co najmniej czwartej klasy żeglowności do 2030 r.może kosztować ok. 70 mld zł (samej Wisły ok. 30 mld zł). Przez Polskęprzebiegają trzy międzynarodowe szlaki wodne m.in. droga wodna E-30 Odrąłącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie i droga E-40, która Wisłą łączyBałtyk z Dnieprem i dalej z Morzem Czarnym.
W ramach kampanii „Godzina dla Ziemi – Godzina dla Wisły”przez cały marzec Fundacja WWF Polska organizuje uroczystości symbolicznejkoronacji królowej polskich rzek. Wisła koronowana była już w Wiśle, Krakowie,Gdańsku, a finał „Godziny dla Wisły” odbędzie się w następną sobotę wWarszawie. Celem kampanii jest przedstawienie unikatowych walorówprzyrodniczych Wisły, dla których zdaniem ekologów „zagrożeniem są rządoweplany rozwoju wodnych dróg śródlądowych”.
Ekspert WWF dr Przemysław Nawrocki powiedział w sobotę PAP,że „przekształcenie Wisły w autostradę wodną, która ma połączyć morze Bałtyckiez morzem Czarnym przez Bug i Prypeć oznacza gigantyczną katastrofęekologiczną”. „Paradoksalnie rozwój żeglugi śródlądowej tłumaczy się dążeniem dozmniejszenia emisji CO2, zmniejszenia negatywnego wpływu transportu drogowegona środowisko” ? dodał.
-„Dla Wisły, która jest unikatową rzeką nie tylko w skaliPolski, ale i Europy oznacza to koniec jej najważniejszych walorówprzyrodniczych” ? podkreślił. Wyjaśnił, że „w polskich rzekach jest za małowody, aby mogły po nich pływać ogromne barki przewożące kontenery i żeby tęwodę uzyskać, to należałoby Wisłę na odcinku od Warszawy do Gdańskaprzekształcić w ciąg dziesięciu jezior zaporowych”. Dr Nawrocki argumentował,że „znikną najcenniejsze siedliska, piaszczyste wyspy z lęgowiskami rybitw,sieweczek, znikną łęgi wierzbowo-topolowe czyli jeden z najrzadszych w Europietypów lasów nadrzecznych zagrożonych wymarciem”.
Podał, że budowa wodnych autostrad na samej Wiślespowodowałaby bardzo poważne albo całkowite zniszczenie ośmiu obszarów Natura2000 i dziesięciu rezerwatów przyrody, a na Odrze – 16 obszarów Natura 2000.
Podczas symbolicznej koronacji na Długim Targu obok FontannyNeptuna uczestnicy uroczystości ustawili się w kształt korony. Można było takżepodpisać petycję przeciwko planom uregulowania Wisły; jest ona też dostępna nastronie godzinadlaziemi.pl.
Godzina dla Ziemi WWF organizowana jest już od dziesięciulat. W tym roku odbędzie się na całym świecie 25 marca o godz. 20.30 czasulokalnego, kiedy troskę o środowisko naturalne wyraża się poprzez zgaszenieświatła na 60 minut. W Polsce będzie też gestem poparcia dla idei ochrony Wisływ jej naturalnej postaci.
Rzeczniczka WWF Polska, Marzenna Nowakowska wyjaśniła, żetegoroczna kampania „Godzina dla Wisły” nawiązuje do Uchwały Sejmu, na mocyktórej rok 2017 został ogłoszony Rokiem Rzeki Wisły. W poprzednich latach wramach „Godziny dla Ziemi” ekolodzy z WWF zwracali uwagę m.in. naproblem zagrożonego wyginięciem bałtyckiego morświna, czy wilków. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze