Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Europy do Afryki tunelem? Plan Hiszpanii i Maroko

infoship
13.05.2025 20:00
0 Komentarzy

Hiszpania przeznaczyła 1,6 mln euro zbadanie możliwości połączenia Afryki z Europą podwodnym tunelem prowadzącym z Półwyspu Iberyjskiego do Maroka.

Tunel miałby długość 38,5 km, z czego 27,7 km przebiegałoby pod Morzem Śródziemnym. Dwie linie kolejowe połączyłyby południową Hiszpanię z północnym Marokiem, z nadzieją na pobudzenie integracji gospodarczej i infrastrukturalnej obu krajów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są planowane punkty wejścia do tunelu łączącego Hiszpanię z Marokiem po stronie hiszpańskiej?
  2. Jaki jest szacunkowy koszt budowy tunelu pod Morzem Śródziemnym i jak wypada on w porównaniu z budową tunelu pod kanałem La Manche?
  3. Od kiedy istnieje idea połączenia Europy z Afryką podwodnym tunelem i jakie instytucje zostały powołane do realizacji tego projektu?

Połączenie z portem i koleją

Rozważane są dwa możliwe punkty wejścia do tunelu po stronie hiszpańskiej. Jedną z opcji jest Algeciras ze strategicznym portem i połączeniami kolejowymi. Drugą jest wybrzeże Andaluzji w pobliżu Tarify, najbardziej wysuniętego na południe miasta Europy.

Według portalu Moroccoworldnews projekt jest popierany przez hiszpańskiego ministra transportu, Oscara Puente, który kieruje inicjatywą za pośrednictwem Hiszpańskiej Spółki Studiów nad Stałą Łącznością przez Cieśninę Gibraltarską (SECEGSA).

Jego koszty nie zostały jeszcze określone, ale szacuje się je na 6 mld euro do 15 mld euro. Dla porównania, 50-kilometrowy tunel pod kanałem La Manche łączący Francję ze Zjednoczonym Królestwem został zbudowany w ciągu sześciu lat za 5 mld funtów w 1994 r.

Pomysł połączenia Europy z Afryką nie jest nowy, sięga co najmniej 1980 r., kiedy Madryt i Rabat podpisały wstępną umowę, która powołała dwie krajowe firmy, które miały zbadać wykonalność projektu: SECEGSA w Hiszpanii i Narodową Firmę Studiów Cieśniny Gibraltarskiej (SNED) w Maroku. (PAP)

Komentarze