Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wyspiarka przewierciła się przez Świnę. Tunel w Świnoujściu na ukończeniu

infoship
17.09.2021 16:00
0 Komentarzy
Wyspiarka, czyli maszyna drążąca tunel pod Świną osiągnęła drugi brzeg i znajduje się kilka metrów od komory odbiorczej na wyspie Wolin.

Wydrążony przez „wielkiego kreta” tunel ma niemal 1,5 km długości. Następnie rozpocznie się demontaż maszyny i wykonywanie dalszych prac w tunelu.

VIPy na budowie

16 września 2021 r. plac budowy wizytował Prezydent RP Andrzej Duda, a także minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Marek Gróbarczyk.

-„Mieszkańcy i turyści od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam. Teraz tunel staje się faktem. Każda część naszego kraju zasługuje na duże inwestycje. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel wydrążony pod Świną, ma 1,48 km długości i 12 metrów średnicy wewnętrznej. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, a poniżej jezdni powstanie galeria ewakuacyjna.

Poza tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z istniejącą siecią dróg. Zakres inwestycji obejmuje też budowę dojazdów do tunelu w wykopie otwartym i tunelu wykonywanym metodą stropową.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełni rolę Inwestora zastępczego. Budowa tunelu jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków UE wynosi 775 mln zł.

1460x616
1460×616 1

inwestycje komunikacyjne

Adamczyk pytany o duży wkład środków unijnych w finansowanie tunelu w Świnoujściu powiedział, że „tylko taka konstrukcja finansowa mogła być możliwa w przypadku miasta na prawach prezydenckich, jakim m.in. Świnoujście”. Minister zwrócił uwagę, że ustawa o drogach publicznych stanowi, iż państwo nie może finansować prac drogowych na drogach krajowych w obszarze administracyjnym miasta prezydenckiego. Dodał, że strona rządowa wzięła na siebie całą organizację i prowadzenie budowy. „GDDKiA realizuje w imieniu samorządu Świnoujścia to przedsięwzięcie” – powiedział

Odnosząc się do kosztów projektu Adamczyk przypomniał, że 85 proc. dofinansowania zostało pozyskane z UE. Dodał, że miasto Świnoujście założyło, że z podatków z gazoporu sfinansuje 15 proc.

Szef resortu infrastruktury pytany również, jak dokończyć sieć dróg bazowych w Polsce bez funduszy europejskich, z którymi zaczynamy mieć kłopoty zapewnił: „Jestem przekonany, że będziemy dysponowali funduszami europejskimi na realizację inwestycji komunikacyjnych, nie tylko drogowych, ale i kolejowych”.

Stwierdził, że modernizowana jest istniejąca sieć komunikacyjna i będzie budowana nowa. Dał przykład linii kolejowych, które mają być budowane w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. ” Również są ważne z punktu widzenia komunikacyjnego; „będziemy na pewno wykorzystywali tutaj środki europejskie” – zaznaczył.

Komentarze