Wyspiarka przewierciła się przez Świnę. Tunel w Świnoujściu na ukończeniu
Wyspiarka, czyli maszyna drążąca tunel pod Świną osiągnęła drugi brzeg i znajduje się kilka metrów od komory odbiorczej na wyspie Wolin.
Wydrążony przez „wielkiego kreta” tunel ma niemal 1,5 km długości. Następnie rozpocznie się demontaż maszyny i wykonywanie dalszych prac w tunelu.
VIPy na budowie
16 września 2021 r. plac budowy wizytował Prezydent RP Andrzej Duda, a także minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Marek Gróbarczyk.
-„Mieszkańcy i turyści od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam. Teraz tunel staje się faktem. Każda część naszego kraju zasługuje na duże inwestycje. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel wydrążony pod Świną, ma 1,48 km długości i 12 metrów średnicy wewnętrznej. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, a poniżej jezdni powstanie galeria ewakuacyjna.
Poza tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z istniejącą siecią dróg. Zakres inwestycji obejmuje też budowę dojazdów do tunelu w wykopie otwartym i tunelu wykonywanym metodą stropową.
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełni rolę Inwestora zastępczego. Budowa tunelu jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków UE wynosi 775 mln zł.
inwestycje komunikacyjne
Adamczyk pytany o duży wkład środków unijnych w finansowanie tunelu w Świnoujściu powiedział, że „tylko taka konstrukcja finansowa mogła być możliwa w przypadku miasta na prawach prezydenckich, jakim m.in. Świnoujście”. Minister zwrócił uwagę, że ustawa o drogach publicznych stanowi, iż państwo nie może finansować prac drogowych na drogach krajowych w obszarze administracyjnym miasta prezydenckiego. Dodał, że strona rządowa wzięła na siebie całą organizację i prowadzenie budowy. „GDDKiA realizuje w imieniu samorządu Świnoujścia to przedsięwzięcie” – powiedział
Odnosząc się do kosztów projektu Adamczyk przypomniał, że 85 proc. dofinansowania zostało pozyskane z UE. Dodał, że miasto Świnoujście założyło, że z podatków z gazoporu sfinansuje 15 proc.
Szef resortu infrastruktury pytany również, jak dokończyć sieć dróg bazowych w Polsce bez funduszy europejskich, z którymi zaczynamy mieć kłopoty zapewnił: „Jestem przekonany, że będziemy dysponowali funduszami europejskimi na realizację inwestycji komunikacyjnych, nie tylko drogowych, ale i kolejowych”.
Stwierdził, że modernizowana jest istniejąca sieć komunikacyjna i będzie budowana nowa. Dał przykład linii kolejowych, które mają być budowane w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. ” Również są ważne z punktu widzenia komunikacyjnego; „będziemy na pewno wykorzystywali tutaj środki europejskie” – zaznaczył.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze