Wrocławskie kroki ku żegludze nocnej: remont śluzy i oznakowanie
W sierpniu Wody Polskie podpisały z Urzędem MiejskimWrocławia list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie rozwoju żeglugi naWrocławskim Węźle Wodnym.
Minister Anna Moskwa powiedziała, że planowane inwestycjestanowią przełom dla rozwoju żeglugi śródlądowej i dla miasta. Podjętedziałania pokazują dobrą współpracę rządu i samorządu dla rozwoju gospodarczegoregionu. Z kolei Prezes Wód Polskich Przemysław Daca podkreślił znaczenie kompleksowychinwestycji w gospodarce wodnej, które również mają istotny wpływ na rozwójżeglugi śródlądowej, szczególnie na Odrze.
-„Ukończyliśmy Stopień Wodny Malczyce, przed nami budowaStopni Wodnych w Lubiążu i Ścinawie – dodał prezes PGW WP Przemysław Daca.
List intencyjny
Dokument z 4 sierpnia 2020 dotyczy wzajemnego wspieraniadziałań związanych z wykorzystaniem Wrocławskiego Węzła Wodnego dla żeglugitowarowej i pasażerskiej, w tym wypracowania koncepcji utworzenia miejskiegoportu śródlądowego we Wrocławiu, uruchomienia tramwaju wodnego czy modernizacjibudowli i urządzeń hydrotechnicznych.
Ważnym elementem porozumienia jest również uruchomienieżeglugi nocnej oraz związane z tym odpowiednie oznakowanie, które zapewnibezpieczeństwo jednostkom pływającym, ich pasażerom i załodze.
Dla żeglugi nocnej
W lipcu 2020 r. Wody Polskie przygotowały i uzgodniły zUrzędem Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu „Koncepcję oznakowania nawigacyjnegoWrocławskiego Węzła Wodnego z uwzględnieniem znaków do żeglugi nocnej”. Na tejpodstawie również w lipcu 2020 r. RZGW Wrocław przekazał do właścicieliprzystani oraz infrastruktury krzyżującej się z drogą wodną wymagany sposóboznakowania, tj. listę znaków wraz ze specyfikacją. Kolejnym krokiem będzieprzeprowadzenie przez RZGW Wrocław procedury zamówienia oznakowania nawigacyjnegoszlaku żeglownego pozwalającego na prowadzenia żeglugi w porze nocnej. Wkonsekwencji zostanie rozstawione oznakowanie nawigacyjne szlaku żeglownego.Docelowo umożliwiona będzie żegluga całodobowa na obszarze całego WrocławskiegoWęzła Wodnego.
Zrealizowanie pilotażowego odcinka będzie stanowiło przykładdziałań, jakie Wody Polskie zamierzają rozszerzyć na inne miasta, w tym np.Bydgoszcz, Kraków i Warszawę. Uruchomienie żeglugi nocnej na terenie dużychośrodków miejskich jest uzasadnione z punktu widzenia dotychczasowegozainteresowania armatorów oraz możliwości wykreowania nowej atrakcjiturystycznej. Dlatego w kwestię zaangażowali się również członkowie Zespołu ds.Promocji Turystyki Wodnej.
Śluza Mieszczańska
W dniu podpisania listu intencyjnego w sprawie współpracydotyczącej żeglugi na Wrocławskim Węźle wodnym nastąpiło próbne otwarcie śluzyMieszczańskiej i prześluzowanie pierwszych jednostek. Ponowne uruchomienieśluzowania na obiekcie oczekiwane jest przez przedstawicieli turystyki wodnejod wielu lat. Ruch turystyczny, ze względów bezpieczeństwa – wyłącznie dlałodzi z napędem motorowym, możliwy będzie od kolejnego tygodnia. Na razie śluzabędzie czynna jedynie w weekendy (od piątku do niedzieli), jednak w przypadkudużego zainteresowania RZGW Wrocław podejmie działania pozwalające na użytkowanieobiektu przez cały tydzień.
Ponad stuletni Wrocławski Węzeł Wodny to przeszło 100mostów; kładek i przepraw; blisko 26 kilometrów koryta Odry; 4 dopływy –Bystrzyca, Oława, Ślęza i Widawa; 16 jazów, 11 śluz, wiele kanałów i mnóstwocieków wodnych, połączonych w jedną tętniącą wodnym życiem całość. W samejstolicy Dolnego Śląska lodołamacze, płynące przez tzw. kanał nawigacyjny,śluzowane były na Bartoszowicach, Zaciszu, Różance i Rędzinie, by stamtąddotrzeć na postój noclegowy do Brzegu Dolnego, a następnie do Malczyc.
WWW
Gruntownie zmodernizowany w latach 2012-2015 WrocławskiWęzeł Wodny przyciąga na odrestaurowane nabrzeża rzesze mieszkańców miasta iturystów, zwłaszcza tych szukających wytchnienia w otoczeniu zieleni, wody i naświeżym powietrzu. Nadodrzańskie tereny są ulubionym miejscem rekreacji, aturystyka wodna, za sprawą białej floty i funkcjonujących w centrum przystani,stała się jedną z najpopularniejszych możliwości spędzania wolnego czasu. WodyPolskie systematycznie pracują nad dalszą modernizacją często zabytkowejinfrastruktury, dzięki czemu sukcesywnie oddawane do użytku są kolejnewyremontowane obiekty hydrotechniczne w ramach Wrocławskiego Węzła Wodnego.Inwestycja realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej wDorzeczu Odry i Wisły (POPDOW), który jest współfinansowany przez BankŚwiatowy.
Co dalej na Odrze?
Jest już zaplanowany program wieloletni – prace w cofcestopnia wodnego Malczyce i budowa stopnia wodnego Lubiąż. W lipcu 2020 r. do wykazu prac Rady Ministrów zostałwłączony projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programuwieloletniego pod nazwą „Rozbudowa i budowa Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinkuod Malczyc do Lubiąża”, który powinien zostać rozpatrzony w III kwartale 2020r.
Podstawowym celem projektowanej uchwały jest przywrócenieniezawodnego i efektywnego transportu wodnego śródlądowego na OdrzańskiejDrodze Wodnej. Przyjęty cel główny wynika wprost z zapisów StrategiiZrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Cele szczegółowe obejmują m.in.zwiększenie poziomu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i transportowego,osiągnięcie korzystnego bilansu wodnego – w tym ochrony przed suszą i retencjiwodnej, jak również zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i stabilizacji krajowegosystemu energetycznego.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze