Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wody Polskie chcą unijnych milionów na jaz i śluzę w Ujściu Nysy

infoship
31.08.2025 16:00
0 Komentarzy

Wody Polskie złożyły dokumentację aplikacyjną o dofinansowanie dwóch kluczowych projektów transportowych na rzece Odrze.

Inwestycje dotyczą stopnia wodnego Ujście Nysy i mają na celu zarówno poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, jak i zwiększenie sprawności żeglugi śródlądowej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa projekty transportowe na Odrze zgłosiły Wody Polskie do dofinansowania z UE?
  2. Jaki jest główny cel budowy jazu klapowego i modernizacji śluzy w Ujściu Nysy?
  3. Ile środków unijnych może zostać przeznaczonych na inwestycje w ramach programu FENX.05.07?

Dwa projekty na stopniu wodnym Ujście Nysy

Pierwsze zadanie obejmuje budowę nowoczesnego jazu klapowego w km 180,50 Odry, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Drugi projekt zakłada modernizację istniejącej śluzy oraz sterowni na tym samym stopniu wodnym. Prace mają objąć także przebudowę awanportów i innych obiektów związanych z infrastrukturą hydrotechniczną.

Cel inwestycji

Priorytetem działań jest utrzymanie stabilnego poziomu piętrzenia wody, co ma kluczowe znaczenie dla sprawności transportu wodnego oraz ochrony przeciwpowodziowej. Realizacja inwestycji przyczyni się również do rozwoju niskoemisyjnych form transportu przyjaznych środowisku, redukcji hałasu oraz wspierania zrównoważonej mobilności w regionie.

Finansowanie z programu unijnego

Projekty zostały zgłoszone w ramach naboru prowadzonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dostępne środki w działaniu FENX.05.07 „Bezpieczeństwo morskie i śródlądowe drogi wodne poza TEN-T” wynoszą do 100 mln euro. Oba przedsięwzięcia znalazły się w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030, co potwierdza ich znaczenie strategiczne.

Bez zmiany parametrów dróg wodnych

Wody Polskie podkreślają, że realizacja inwestycji nie będzie prowadzić do zmiany parametrów eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych do wyższej klasy niż obecnie. Oznacza to, że prace skupią się na modernizacji i poprawie funkcjonalności istniejących obiektów, bez ingerencji w ich klasę żeglugową.

Komentarze