W Gdyni powstaną elementy wycieczkowców STX France
Bloki dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców zbudujeStocznia Crist z Gdyni – dla światowego potentata w budowie statków pasażerskichSTX France. Budowane jednostki mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i1500 członków załogi.
Kontrakt stoczni Crist na budowę bloków dwóch ponad300-metrowych wycieczkowców (typu cruizer) dla STX France, światowego potentataw budowie statków pasażerskich, jest kolejnym dla francuskich firm. W stoczni wGdyni w ostatnich latach powstała samopodnośna barka Zourite, która jestwykorzystywana podczas budowy drogi nad brzegiem morza wokół wyspy Reunion.Obecnie dobiega końca budowa pływającego doku, który będzie wykorzystanypodczas budowy osiedla apartamentowców na wodzie w Księstwie Monako.
Tomasz Wrzask ze stoczni Crist SA poinformował, że stoczniapodpisała kontrakty z firmą STX France na konstrukcję modułów dla dwóch ponad300-metrowych wycieczkowców.
-„Budowane jednostki z serii Meraviglia mogą zabraćna pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi. Całkowita wartośćkażdego statku szacowana jest na 1,5 mld euro” ? czytamy w komunikacie. Wrzaskwyjaśnił, że przedmiotem dwóch kontraktów jest m.in. w pełni wyposażony blokpływający o długości 125 metrów. „Masa tylko tego fragmentu to blisko 6 tys.ton, co pokazuje skalę wielkości tych projektów” ? zaznaczył.
Prezes Crist Ewa Kruchelska nie ukrywa, że stocznia liczy nastałą współpracę z francuską stocznią. Jak powiedziała, „nasi partnerzyotrzymali wieloletnie kontrakty na wykonanie serii cruiserów, więc i Cristmiałby w tym okresie zapewnione zlecenia”.
STX France, to stocznia w Saint Nazaire, czołowy europejskiproducent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfoliom.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas.
Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, zostałautworzona w 1990 r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko iKrzysztofa Kulczyckiego. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek.Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii,Danii, Niemiec, Islandii i USA.
W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej StoczniGdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz terenydo prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałówobjęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Funduszjest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc. akcji należydo twórców stoczni. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze