Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ustawa o przekopie przez Mierzeję w Senacie

infoship
15.03.2017 09:41
0 Komentarzy

Kanał przez Mierzeję Wiślaną otworzy bardzo ważny obszarPolski północnowschodniej, a co za tym idzie pewnej części Europy, dlaświatowej żeglugi – powiedział we wtorek wiceminister gospodarki morskiej iżeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

Ustawą o budowie nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańskąz Zalewem Wiślanym zajmowały się we wtorek, 14 marca 2017 r., połączonesenackie komisje infrastruktury i środowiska. Ustawa została przyjęta przezsenackie komisje bez poprawek.

Obecny na posiedzeniu wiceminister Witkowski przekonywałsenatorów, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję będzie historycznymwydarzeniem. – „Projekt przekopu kanału żeglugowego i otwarcie Elbląga naświat jest dyskutowany od dziesięcioleci. Projekt nie ma barw partyjnych, bopodziały +za+ czy +przeciw+ są w każdym środowisku, zarówno u nas, jak wopozycji. Wiadomo, że to jest ważna inwestycja” – powiedział Witkowski.

Podał, że obecnie Elbląg i znajdujący się w nim port niemają dostępu do morza. „To jedyny przypadek na świecie, kiedy jestwybudowany port i terminal pasażerski także dla strefy Schengen, który nie madostępu do morza (…) To jest wstyd i duży wyrzut sumienia dla nas, że od 27lat niepodległe państwo polskie nie potrafi sobie z tym problememporadzić” – wskazał wiceminister Witkowski.

Dodał, że z mieszkańcami Krynicy Morskiej, którzy sąprzeciwni inwestycji będą się toczyły konsultacje. Jak zaznaczył, budowiekanału będą także towarzyszyły inne inwestycje na Mierzei.

Poseł sprawozdawca Jerzy Wilk (PiS), obecny na posiedzeniukomisji senackich powiedział, że inwestycja jest ogromnie oczekiwana przez całyregion Warmii i Mazur, bez względu na podziały polityczne, bo jak ocenił, może daćogromny impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Poseł Wilk dodał, że dziękibudowie przekopu skorzysta nie tylko Elbląg ale i gminy położone nad ZalewemWiślanym – Suchacz, Tolkmicko, Frombork, oraz na Mierzei Wiślanej – Stegna,Sztutowo i Krynica Morska.

Przekonywał, że inwestycja zapewni bezpieczeństwo. „Wtej chwili jesteśmy uzależnieni od działań Rosjan, cieśnina Pilawska jestjedynym przesmykiem przez który można przepłynąć z Zatoki Gdańskiej na ZalewWiślany i od +widzimisię+ Rosjan zależy, czy niektóre statki wpłyną na Zalew,czy nie. Tak jest np. z jednostkami straży granicznej. To jest absurd, że jakowolny kraj i członek Unii Europejskiej oraz NATO Polska musi pytać o zgodę innepaństwo, czy polskie statki mogą wpłynąć na własne wody terytorialne”-podkreślił poseł Wilk.

Jak dodał, inwestycja skróci drogę wodną z portówtrójmiejskich do Elbląga o 90 kilometrów. Będzie także atrakcją turystyczną dlapolskich turystów przyjeżdżających latem na Mierzeję, ale także dla żeglarzy zNiemiec czy Skandynawii, którzy obecnie, aby wpłynąć na Zalew, muszą posiadaćrosyjską wizę.

Senator PO Jerzy Wcisła, popierając inwestycję, wyraziłobawy dotyczące ekologicznego aspektu.

„Obawiam się tego, by kanał żeglugowy nie stał siędrugą Rospudą. Chcę także zapytać dlaczego do budowy kanału potrzebne jestuchwalenie specustawy” – pytał senator Wcisła.

Wiceminister Witkowski odpowiedział, że nie ma zagrożeniazablokowania inwestycji ze względów ekologicznych.

„Na Mierzei jest las sosnowy, nie ma siedliskunikatowych a te, które są, w ramach kompensacji będzie można odtworzyć.Specustawa nie jest po to, by ominąć polskie prawo, ale by skrócić czaspodjęcia decyzji i odwołań” – zapewniał wiceminister.

Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresiebudowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską przyjęta przez Sejmw lutym zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., azakończyć w 2022 r. Jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł, ma być finansowana ześrodków państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przezMierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Maumożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj.zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władzeElbląga zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanałużeglugowego. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej a takżeekolodzy, którzy wskazują na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnieZatoki Gdańskiej. Od Zatoki odcina go niemal zupełnie – poza połączeniempoprzez Cieśninę Pilawską – Mierzeja Wiślana.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego inajbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska.Leży 40 km od granicy z rosyjskim obwodem kaliningradzkim, a jedyny bezpośrednidostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską. (PAP)

Komentarze