Urząd Morski w Gdyni zmodernizuje porty Jastarnia i Rowy
Urząd Morski w Gdyni podpisał z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę, w ramach której pozyskano dofinansowanie na prace remontowo-budowlane w Portach Jastarnia i Rowy. Łączna kwota dofinansowania, przyznana na realizację przez Urząd Morski w Gdyni inwestycji w obu portach, to prawie 18 mln złotych.
Port Jastarnia i Port Rowy – modernizacja infrastruktury
Oba porty morskie należą do portów lokalnych, zarządzanych przez Urząd Morski w Gdyni. Informacja o modernizacji obu portów jest już kolejną w ostatnim czasie. Niedawno Urząd Morski w Gdyni poinformował o planach modernizacji Portu Frombork, o czym również informowaliśmy na łamach naszego portalu.
W Porcie Jastarnia prace obejmą przebudowę falochronu zachodniego oraz zabezpieczenie ścianek szczelnych na nabrzeżu zachodnim i wschodnim. Natomiast w Porcie Rowy zostanie przeprowadzony remont falochronu wschodniego.
Wykonane prace poprawią warunki postoju i obsługi jednostek oraz bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, a w szczególności bezpieczeństwo pracy rybaków korzystających z infrastruktury portowej.
Współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) wynosi 13,5 mln zł.
Port Jastarnia – ważny dla żeglugi pasażerskiej
Port morski w Jastarni jest wykorzystywany głównie przez rybaków, jachty oraz jednostki pasażerskie. W sezonie letnim ma duże znaczenie dla skomunikowania Półwyspu Helskiego z Trójmiastem. Przez kilka lat pomiędzy Jastarnią a Gdynią kursował tramwaj wodny, dofinansowywany przez samorządy i pełniący funkcje komunikacji publicznej. Po zmodernizowaniu linii kolejowej Gdynia – Hel znacznie poprawiła się jakość i oferta transportu publicznego, co spowodowało rezygnację z dotowania transportu wodnego przez samorządy.
Aktualnie transport pasażerski między Jastarnią i Helem z jednej strony a portami Trójmiasta z drugiej odbywa się wyłącznie na zasadach komercyjnych. Przewozy w sezonie letnim realizuje Żegluga Gdańska. Bilet kosztuje ok. 50 złotych, a więc znacznie więcej, niż w czasach tramwaju wodnego.
Aktualnie trwają prace w ramach projektu, którego celem jest opracowanie optymalnych rozwiązań dla odkorkowania Półwyspu Helskiego. Analizowane są różne rozwiązania zmierzające do ograniczenia ruchu samochodów na rzecz rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku. Wśród nich jest też rozwój transportu wodnego, aczkolwiek na obecnym etapie uczestnicy projektu skłaniają się raczej ku rozwojowi połączeń kolejowych.
JŁ, Fot. Urząd Morski w Gdyni, na zdj. Port Jastarnia
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze