Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj wodny w Krakowie na czas remontu Mostu Grunwaldzkiego?

infoship
28.03.2025 20:00
0 Komentarzy

​W związku z planowanym na 10 maja rozpoczęciem dziesięciomiesięcznego remontu mostu Grunwaldzkiego w Krakowie, wiceprzewodnicząca Rady Miasta, Iwona Chamielec z Koalicji Obywatelskiej, zaproponowała uruchomienie tramwaju wodnego na Wiśle jako alternatywnego środka transportu.

Pomysł ten ma na celu ułatwienie mieszkańcom przemieszczania się między brzegami rzeki w okresie, gdy most będzie zamknięty dla ruchu samochodowego przez osiem miesięcy, a dla komunikacji miejskiej przez sześć miesięcy.​

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści miałoby przynieść uruchomienie tramwaju wodnego podczas remontu mostu Grunwaldzkiego?
  2. Dlaczego zrezygnowano z budowy tymczasowej przeprawy przez Wisłę?
  3. Jakie prace remontowe zostaną wykonane na moście Grunwaldzkim i jaki jest ich cel długoterminowy?
Most Grunwaldzki
Most Grunwaldzki/foto: krakow.pl

Propozycja radnych

Podczas sesji Rady Miasta 26 marca, radna Chamielec zasugerowała, że wodny tramwaj mógłby przewozić jednorazowo około 50 osób i być wyposażony w zadaszenie chroniące przed deszczem. Złożyła w tej sprawie interpelację do prezydenta Krakowa, Aleksandra Miszalskiego, oczekując odpowiedzi w ciągu najbliższych dwóch tygodni. ​

Wcześniej rozważano budowę tymczasowej przeprawy, jednak zrezygnowano z tego pomysłu ze względu na wysokie koszty i brak czasu na dopełnienie niezbędnych procedur. Obecnie planowane są inne zmiany w organizacji ruchu, takie jak budowa tymczasowego przystanku tramwajowego w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz wprowadzenie komunikacji zastępczej, obejmującej linie tramwajowe i autobusowe.​

Propozycja uruchomienia tramwaju wodnego spotkała się z zainteresowaniem zarówno mieszkańców, jak i mediów, jednak jej realizacja będzie zależała od analizy kosztów, logistyki oraz możliwości technicznych.​

Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym: wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, naprawę żelbetowej płyty mostu oraz przebudowę ciepłociągu. Prace te są niezbędne, aby zapewnić bezpieczne użytkowanie mostu do 2038 roku. ​

Warto dodać, że mimo planowanego remontu, most Grunwaldzki nie jest konstrukcją docelową. W perspektywie 2038 roku planuje się jego rozbiórkę i budowę nowej przeprawy, dostosowanej do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej oraz potrzeb pieszych i rowerzystów.

Komentarze