Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szykuje się remont i rewitalizacja kanałów Wielkich Jezior Mazurskich

infoship
29.06.2024 20:00
0 Komentarzy

Białostocki oddział Wód Polskich podpisał porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 na remont i rewitalizację kolejnych kanałów. Główne kanały na Szlaku Wielkich Jezior są już wyremontowane.

Wody Polskie, które administrują mazurskimi jeziorami i kanałami podpisały w Mikołajkach porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, które zakłada m.in. naprawę umocnień brzegowych kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Przebudowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i kosztować 70 mln zł.

Spis treści:

  1. Jakie porozumienie podpisał białostocki oddział Wód Polskich?
  2. Ile będzie kosztować przebudowa kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich?
  3. Na jakiej długości brzegi kanału jeglińskiego zostaną umocnione?
Białostocki oddział Wód Polskich podpisał porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 na remont i rewitalizację kolejnych kanałów. Główne kanały na Szlaku Wielkich Jezior są już wyremontowane.
Będą remonty mazurskich kanałów

Co w ramach prac?

Zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in. przebudowę kanałów sztynorckiego (łączy jez. Dargin z jez. Sztynorckim) i nidzkiego (łączy jez. Nidzkie ze śluzą Guzianka). W obu tych kanałach zostanie naprawionych po około kilometrze brzegów. Kanał jegliński ma być udrożniony, a jego brzegi umocnione na długości 4,4 km.

Nieco więcej prac założono na kanale Niegocin-Grajewko. Tam mają zostać przełożone sieci: wodna, kanalizacyjna, energetyczna i gazowa, które obecnie kolidują z trasą kanału. Kanał ten ma być udrożniony, a jego brzegi umocnione.

Naprawie mają być także poddane brzegi kanału Kisajno-Popówka.

W poprzednich latach Wody Polskie we współpracy z mazurskimi samorządami wyremontowały kanały na głównych szlakach żeglugowych Sytemu Wielkich Jezior Mazurskich. Były to między innymi kanały: tałcki, mioduński, grunwaldzki, szymoński (najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka), łuczański, Piękna Góra, węgorzewski. Były to pierwsze tak kompleksowe remonty tych kanałów odkąd Mazury weszły w skład państwa polskiego (przed wojną były to Prusy Wschodnie – PAP).

Dzięki tej samej współpracy wyremontowane zostały także śluza i jaz w Karwiku oraz jaz w Kwiku. Wody Polskie poinformowały PAP, że stopień wodny w Karwiku wraz z jazem w Kwiku stanowią główne budowle piętrzące decydujące o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Umożliwiają one zrzut roztopowych wód wiosennych poprzez rzekę Pisę w kierunku rzeki Narew, przez co stabilizują stosunki wodne w regionie i zapobiegają lokalnym podtopieniom na terenie oddziaływania Wielkich Jezior Mazurskich.

W ostatnich latach Wody Polskie wspólnie z mazurskimi samorządami zbudowały pierwszą od zakończeni wojny śluzę – Guzianka II i wyremontowano śluzę Guzianka I. Koszt budowy owej śluzy wyniósł ponad 30 mln zł.

Łączna wartość inwestycji na Mazurach w infrastrukturę wodną wyniosła blisko 350 mln zł, z czego dotacje unijne stanowiły 100 mln zł.

„Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych były konieczne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.)” – poinformowała PAP rzecznik prasowa Wód Polskich Joanna Szerenos – Pawlicz. (PAP)

Komentarze